Rozumienie tekstu napisanego oraz tekstu odtworzonego z nagrania - takie zadania znalazły się w testach z języków obcych na poziomie podstawowym, rozwiązywanych przez uczniów III klas gimnazjów w czwartek, w ostatnim dniu obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego.
Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali na egzaminie, mieli na poziomie podstawowym do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Dialogi, podstawowe zwroty
Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość z nich stanowiły dialogi. Np. uczniowie zdający angielski wysłuchali rozmów m.in. na temat właściwego stroju na barbecue, weekendu na wsi, wyprawy do kina i wspomnień z wakacji. Zdający egzamin z niemieckiego wysłuchali m.in. dialogu na temat nowego mieszkania, konieczności kupienia eleganckich spodni i uprawiania sportu, a zdający egzamin z rosyjskiego - m.in. rozmowy, w której uczeń tłumaczył nauczycielce, dlaczego nie odrobił pracy domowej. Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów, m.in. ogłoszeń, reklam, e-maili i sms-ów. Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów, na przykład: "Szukasz księgarni w nieznanej okolicy. Jak poprosisz o pomoc? A. Can you tell me the way to a bookshop? B. Are you looking for a bookshop? C. Can you show me round the bookshop?" lub „Poznałeś obcokrajowca. Zapytaj o kraj jego pochodzenia. A. Wo bleiben Sie? B. Wohin gehen Sie? C. Woher kommen Sie?".
Teksty własne
W teście na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści mieli do rozwiązania 8 zadań. Sprawdzana była nie tylko umiejętność rozumienia dłuższych tekstów (w tym tekstów odtwarzanych z nagrań), ale także pisanie tekstów własnych. Wszyscy zdający egzamin, niezależnie od wybranego języka obcego, musieli napisać e-maila do koleżanki lub kolegi. Zdający egzamin z angielskiego i z niemieckiego pisali o swoim zwycięstwie w zawodach sportowych, mieli za zadanie m.in. wyjaśnić dlaczego uczestniczyli w tych zawodach oraz napisać, jak ich koledzy zareagowali na wiadomość o zwycięstwie. Z kolei zdający z rosyjskiego i francuskiego pisali o wycieczce autokarowej.
ARKUSZE Z POZIOMU PODSTAWOWEGO:
ARKUSZE Z POZIOMU ROZSZERZONEGO:
"Poszło dobrze"
Uczniowie Gimnazjum nr 5 w Katowicach pierwszą część egzaminu z angielskiego uznali w wielu przypadkach za "bardzo łatwą" i "łatwą". - Po szkole podstawowej również dałybyśmy radę napisać ten test, no może z wyjątkiem niektórych słówek - powiedziały po pierwszej części egzaminu Agata, Vanessa i Magda. W przypadku drugiej części z angielskiego uczniowie radzili sobie różnie: jedni wychodzili przed czasem, ponieważ mieli kłopot z testem, inni, bo "dość dobrze im poszło". - Ogólnie nie miałam problemu z testem. Temat na wypowiedź pisemną był dość łatwy. Jako uczestnicy w zawodach sportowych mieliśmy opisać jakiś problem, który wyniknął w czasie zawodów, następnie napisać jak go rozwiązaliśmy oraz jak na to zareagowali nasi koledzy - powiedziała Agata. Test z niemieckiego nie był - zdaniem wielu - ani "zbyt łatwy", ani "zbyt trudny". - Niemieckiego uczę się od pierwszej klasy gimnazjum, dlatego muszę powiedzieć, że nie było łatwo, choć nie był tak trudny jak testy, które ćwiczyliśmy z nauczycielami na lekcjach - powiedziała Patrycja z Katowic. Podczas tych trzech dni egzaminów Patrycja oceniła, że egzaminy z języków - polskiego i niemieckiego - były najłatwiejsze, za najtrudniejszą uznała matematykę. Jako niezbyt trudny ocenili egzamin z angielskiego uczniowie Gimnazjum nr 9 w Lublinie. - Angielski był łatwy. Poziom rozszerzony chyba nawet łatwiejszy od podstawowego. Na poziomie podstawowym było więcej zadań. Na rozszerzonym tylko pięć, w tym dwa na słuchanie, a trzy na pisanie, one były proste. Podstawowy poziom napisałem chyba na 100 proc., ale rozszerzony to nie wiem, bo było wypracowanie – powiedział Michał z klasy III D.
"Myślałem, że będzie trudniej"
- Jestem zadowolony, mam nadzieję, że dobrze mi poszło. Podstawowy poziom nie był trudny, rozszerzony już bardziej. W podstawowej części bardzo łatwe były pytanie związane ze słuchaniem, w rozszerzonej trudniejsze. Najtrudniejsze było dla mnie napisanie e-maila, w którym trzeba było opisać udział w zawodach i reakcje kolegów – ocenił jego kolega Szymon z klasy III B. Jako bardzo łatwy zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym określili egzamin z języka angielskiego uczniowie Bydgoskiego Gimnazjum Klasycznego. - Część podstawowa zajęła mi niecałe pół godziny – powiedział Janek z klasy III BG. Rafał z klasy III AG jako jeden z pierwszych opuścił salę, w której odbywał się egzamin na poziomie rozszerzonym. - Myślałem, że będzie trudniej. Słuchanie nie sprawiło mi kłopotu. Zadanie otwarte, pisemne, miało całkiem przyjemny temat. Trzeba było napisać e-maila o zawodach sportowych, w których wzięło się udział. Obawiałem się gramatyki, ale myślę, że ta część poszła mi nieźle – mówił Rafał. Jego koleżanka Ania podkreśliła, że bezproblemowe rozwiązanie egzaminu to efekt bardzo dobrego przygotowania uczniów przez nauczycielkę angielskiego. - Myślę, że żadne z nas nie miało kłopotów z zadaniami. Nauczycielka przerobiła z nami spory materiał, nawet z matury rozszerzonej. Obawiałam się troszkę części otwartej, ale zadanie było proste, więc sądzę, że będzie dobrze – powiedziała Ania.
Sześć języków
Uczniowie mieli do wyboru sześć języków: angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański i włoski. Największa grupa gimnazjalistów - 85 proc. - zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 80 proc. zdających również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym. Drugim najczęściej wybieranym językiem był język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpiło 12 proc. gimnazjalistów, a do egzaminu na poziomie rozszerzonym – prawie 4 proc. Pozostałe języki wybrało mniej niż po jednym procencie uczniów.
We wtorek uczniowie pisali egzamin z wiedzy humanistyczne, w środę - z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.
Zakodowane prace
Arkusze z zadaniami rozwiązywanymi przez uczniów w czwartek po południu na swojej stronie internetowej opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne. Prace zostaną zakodowane. Sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają 19 czerwca. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do egzaminu w tym tygodniu, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).
Autor: MAC,js/ja,gak / Źródło: PAP