"Uwaga, zwężenie. Rowerzysto, przeprowadź rower 70 m" – takie tabliczki zaskakiwały rowerzystów jadących ulicą Kościuszki w Poznaniu. Po 13 latach kuriozalne rozwiązanie na drodze rowerowej wreszcie zniknęło. Pomógł w tym koronawirus.
Na ulicy Kościuszki w 2007 r. oddano do użytku drogę pieszo-rowerową. Na wysokości muru oporowego przy Starym Browarze jej szerokość była ponad dwa razy węższa, niż wymaga tego prawo. W konsekwencji korzystający z niej piesi i rowerzyści nie byli w stanie nawet się wyminąć.
- Rowerzyści i piesi musieli przeciskać się 130-centymetrowym chodnikiem, między murem z jednej strony a barierkami z drugiej – wyjaśnia Andrzej Janowski, prezes stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Nie spełniała przepisów, więc powiesili tabliczkę
Sekcja Rowerzystów Miejskich (dziś to Rowerowy Poznań) domagała się przebudowy drogi rowerowej w tym miejscu i poszerzenia jej kosztem ulicy. Zarząd Dróg Miejskich wybrał jednak inne rozwiązanie - postanowił, że skoro obecna ścieżka rowerowa jest niezgodna z prawem, to rowerzysta nie może z niej korzystać. Nie może jednak zjechać na jezdnię, bo przeszkadzają mu barierki. Zawieszono więc tablicę "Uwaga zwężenie! Rowerzysto przeprowadź rower 70 m".
- To jeden z najsłynniejszych absurdów rowerowych Poznania. Mamy dwa szerokie pasy dla ruchu samochodowego, a obok z trudem mijają się dwie osoby na chodniczku – tłumaczył tvn24.pl w 2015 roku Krzysztof Penczyński z Sekcji Rowerzystów Miejskich.
Pandemia pomogła z absurdem
Teraz, po 13 latach, absurd zniknął z ulic Poznania. Jak mówi Janowski, pomogła w tym… pandemia COVID-19. - W reakcji na trwającą epidemię, Poznań przygotował pakiet usprawnień dla pieszych i rowerzystów. Zmiana na ulicy Kościuszki - Rowerowej Obwodnicy Centrum - jest jednym z jego elementów – mówi.
Inne to m.in. nowa organizacja ruchu na ulicach Jeżyc. - Ulice Jeżycka i Poznańska zostaną zwężone do jednego pasa, co powinno ograniczyć tranzyt międzydzielnicowy i skłonić kierowców do przestrzegania limitów prędkości. Przejścia przez zwężone jezdnie będą bardziej przyjazne dla uczniów jeżyckich szkół i osób starszych. Na obu ulicach wyznaczona zostanie poprawiająca bezpieczeństwo pieszych strefa tempo 30. Dozwolona prędkość wyniesie tam 30 km/godz., a wszystkie skrzyżowania będą równorzędne. Wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Poznańskiej z ul. Mickiewicza i Jeżycką – wymienia Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.
Na całej długości ul. Jeżyckiej pojawi się kontrapas rowerowy, natomiast na ul. Poznańskiej zostanie wprowadzony kontraruch rowerowy z odcinkami kontrapasów.
Jak podkreśla Janowski, podczas pandemii, poznaniacy chętnie wsiadają na rowery. - Ruch rowerowy rośnie, nigdy wcześniej nie widzieliśmy na ulicach takich tłumów mieszkańców korzystających z rowerów. Mieszkańcy odkrywają, że poruszanie się rowerem po mieście jest szybsze, wygodniejsze, tańsze i zdrowsze niż tkwienie w korkach – podkreśla prezes Rowerowego Poznania.
Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Rowerowy Poznań