Główny wykonawca tunelu średnicowego drążonego pod centrum Łodzi poinformował, że zapadła się ziemia pod ogrodem marketu budowlanego znajdującego się w Manufakturze. - Teren został niezwłocznie zabezpieczony. Przyczyny zdarzenia są badane - przekazuje Marcin Tomaszewski, przedstawiciel głównego wykonawcy inwestycji.
Do zdarzenia doszło w nocy z soboty na niedzielę. Pełniący dyżur pracownicy Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów nad tarczą wiertniczą TBM Katarzyna poinformowali o zapadnięciu terenu. Wydarzyło się to pod ogrodem zamkniętego wtedy marketu budowlanego w łódzkiej Manufakturze - centrum handlowo-usługowo-rozrywkowym.
- W ciągu piętnastu minut na miejscu pojawił się nadzór Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, o zdarzeniu poinformowano wszystkie niezbędne służby wewnętrzne, personel obsługujący maszynę TBM, a następnie niezwłocznie przystąpiono do zabezpieczenia terenu przed dostępem osób postronnych - przekazuje Marcin Tomaszewski, przedstawiciel głównego wykonawcy tunelu średnicowego.
Dodaje, że ze względów bezpieczeństwa - zgodnie z wytycznymi projektanta tunelu - wygrodzono strefę na terenie ogrodu i sąsiadującego parkingu.
Badanie przyczyn
Po uzyskaniu bezpośredniego dostępu do zamkniętej strefy marketu - jak poinformował Tomaszewski - przystąpiono do ogrodzenia miejsca zapadliska i wykonano dokładne oględziny miejsca zdarzenia. Zdemontowano słup oświetleniowy znajdujący się w strefie oddziaływania zapadliska - podał dyrektor tunelu.
W poniedziałek przedmioty znajdujące się na terenie ogrodu marketu były przenoszone w bezpieczne miejsce. - Po wykonaniu badań specjalistycznych, ustaleniu przyczyn zdarzenia oraz opracowaniu projektu naprawy, wykonawca w porozumieniu z władzami marketu i Manufaktury niezwłocznie przystąpi do usunięcia skutków zapadliska - zapewniał Tomaszewski.
Dodał, że obecnie nie ma żadnego zagrożenia dla funkcjonowania Manufaktury. - Zdarzenie jest w pełni pod kontrolą wykonawcy i służb mu podległych - oświadczył.
Łódzkie "metro"
Budowany tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Mają one być zintegrowane z komunikacją miejską i w założeniu ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Dlatego czasami inwestycję nazywa się budową "łódzkiego metra".
Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Koszt budowy to ponad miliard siedemset milionów złotych. Większość tej kwoty (prawie 1,4 mld) pochodzi ze środków unijnych.
Źródło: TVN24 Łódź/PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź