Autostradą A1 pojedziemy najwcześniej w 2016 roku. Przetarg na dokończenie pracy na odcinku od Strykowa (węzła Łódź Północ) do Tuszyna został rozpisany na początku lutego. Ma on wyłonić następcę Polimexu-Mostostalu, który zszedł z budowy A1 w styczniu.
- Wiedzieliśmy, że zmiana wykonawcy odcinka będzie oznaczać duże opóźnienie na budowie autostrady. Z naszej strony zrobiliśmy wszystko, żeby ten okres opóźnienia był jak najkrótszy i jak najszybciej ogłosiliśmy przetarg - mówi tvn24.pl Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA.
Kiedy dowiemy się, kto dokończy budowę? GDDKiA liczy, że w sierpniu - chociaż jak podkreśla Zalewski - to zależy od liczby firm startujących do dokończenia A1 i tego, jak dużo będzie pytań i odwołań.
- Musimy sobie jasno powiedzieć, że przetarg może zakończyć się kilka miesięcy wcześniej lub później - enigmatycznie dodaje Zalewski.
Prawie dwa lata budowy
Zadanie wybudowania A1 od Strykowa do Tuszyna podzielono na trzy części zgodnie z udzielonymi pozwoleniami na budowę.
- Wykonawca będzie miał 22 miesiące na zakończenie prac i zdobycie stosownych pozwoleń. To realny czas oddzielający moment wznowienia prac do momentu otwarcia odcinka - wylicza Maciej Zalewski z GDDKiA.
Wschodnia obwodnica Łodzi
Odcinek A1 ze Strykowa do Tuszyna jest wyjątkowo istotny dla mieszkańców Łodzi. Powstająca autostrada ma pełnić funkcję wschodniej obwodnicy miasta. Dzięki niej tranzyt będzie mógł na trasie z północy na południe ominąć miasto.
W połowie stycznia z budowy A1 zszedł dotychczasowy wykonawca - Polimex Mostostal. Firma informowała na łamach tvn24.pl, że nie chciała kończyć inwestycji.
- Odstąpienie od kontraktów i zakończenie robót budowlanych spowodowane jest nieprzedstawieniem w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w sumarycznej kwocie ponad 2 mld zł - informował w oficjalnym komunikacie Paweł Szymaniak, rzecznik Polimexu-Mostostalu.
GDDKiA podkreślała z kolei, że zakończenie współpracy było związane z dużym opóźnieniem na budowie A1.
Maraton przeszkód
Prace na odcinku odbywały się z problemami - od czerwca minionego roku do połowy października nie było wiadomo, kto wybuduje na odcinku obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty czy mosty. Przestój na budowie rozpoczął się, kiedy z placu budowy zeszła firma Strabag, która nie mogła porozumieć się z głównym wykonawcą - Polimeksem Mostostalem, co do wynagrodzenia za prace.
Zakończenie robót planowano początkowo na drugą połowę 2013 roku, ale budowa opóźniła się o 10 miesięcy w związku z koniecznością wprowadzenia zmian do założeń projektowych. Polimex-Mostostal miał wybudować tę drogę za 1,158 mld zł.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Mapy dostarcza Targeo.pl
Autor: bż//ec / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź