Szwedzki film „Mleczne siostry” Petera Gerdehaga zdobywcą Złotego Rogu 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Najlepszym polskim filmem okazał się film "Uwikłani" Lidii Dudy, a za najlepszy obraz krótkometrażowy uznano "Gambit Odyseusza" Alexa Lory.
Krakowski festiwal od lat przyznaje nagrody w trzech odrębnych konkursach. Dwóch międzynarodowych - filmów dokumentalnych (Złoty Róg) oraz krótkometrażowych (Złoty Smok) oraz w trzecim - filmów wyłącznie polskich ( Złoty Lajkonik). Jury Międzynarodowego Konkursu Dokumentalnego z polskim filmowcem Jackiem Bławutem na czele, Złotym Rogiem nagrodziło szwedzki film „Mleczne siostry” Petera Gerdehaga. To opowieść o tym, jak bardzo doświadczenia dzieciństwa determinują nasze przyszłe losy i pozornie wolne wybory.
W konkursie filmów polskich zwyciężyła Lidia Duda. Jej dokument „Uwikłani” zdobył Złotego Lajkonika. Ta przejmująca opowieść o molestowanym 17-latku, który trafia do więzienia po tym, jak próbuje zabić swojego oprawcę, jak pisano w recenzjach „powaliła” nie tylko jurorów, ale i widzów.
Jury nagrodziło reżyser „za podjęcie trudnego tematu i znalezienie dla niego adekwatnej formy” W Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych nagrodę Złotego Smoka odebrał za film ”Gambit Odyseusza” Alex Lory. Obraz jest historią bezdomnego człowieka, przebywającego w samym centrum Manhattanu.
Zarabia on na utrzymanie grą w szachy, wykorzystując przy tym to zajęcie jako szansę na lepsze życie. Poetycki język i społeczna wrażliwość W „Mlecznych siostrach”, pokazujących ducha miłości i wolę walki głównej bohaterki, która trwa przy życiu i przyrodzie, urzekł widzów poetycki język obrazu użyty przez reżysera i jednocześnie operatora Petera Gerdehaga.
Srebrny Róg dla reżysera najlepszego średniometrażowego dokumentu odebrała Ida Gron za film „Dziecko i Klaun”, pokazujący dzieci walczące o życie i o pokonanie dręczącego ich strachu. Nagrodzone za najlepszy, pełnometrażowy dokument „Sześć milionów i on” Davida Fishera, opowiada o tym, co dzieje się z dziećmi człowieka ocalałego z Holokaustu, który odwiedza miejsca ze swojej przeszłości. Przyznanie Złotego Smoka dla reżysera najlepszego filmu krótkometrażowego Alexa Lory za „Gambit Odyseusza” (USA/Hiszpania), uzasadniono „pokazaniem problemu Trzeciego Świata w całej złożoności.” Bez cienia jednoznaczności Laureatka konkursu polskiego Lidia Duda, reżyser filmu „Uwikłani” nakręciła dokument o tym, że bywają sytuacje, w których nic nie jest czarno-białe.
W jej opowieści ofiara staje się katem, kat ofiarą. Wydawałoby się, że w przypadku pedofilii nie ma wątpliwości, kto jest kim. Tutaj jednak, po pewnym czasie ta jednoznaczna relacja ulega zachwianiu. Bohater filmu był w dzieciństwie molestowany przez sąsiada i potem, już jako nastolatek, kilkakrotnie próbował wziąć na nim odwet. Ich role odwróciły się: teraz pedofil boi się swojej ofiary. Poznajemy trwającą lata wzajemną zależność, również z perspektywy najbliższych obu mężczyznom osób. Związek oparty na nienawiści i strachu zdaje się nie mieć końca…
W jednym z wywiadów reżyser wyjaśniała: „Najbardziej zainteresowała mnie w tej historii niejednoznaczność. Jak u mojego ukochanego pisarza Dostojewskiego. Lubię historie, które są pomiędzy białym i czarnym, zmuszają do myślenia. Nie umiałam tu potępić jednego bohatera i całkowicie kibicować drugiemu. Dla mnie obydwaj są ofiarami systemu.” Trochę historii Krakowski Festiwal Filmowy jest jedną z najstarszych imprez w Europie poświęconą filmom dokumentalnym, animowanym oraz krótkim fabułom. W tym roku aż 104 tytuły trafiły do wspomnianych trzech konkursów. Historia Krakowskiego Festiwalu Filmowego sięga roku 1961, kiedy jeszcze jako Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych, prezentował on dokonania rodzimej kinematografii.
Trzy lata później do festiwalu polskiego dołączony został międzynarodowy i stał się wydarzeniem o światowej randze.
Na początku lat 90., w związku z przemianami w Europie Środkowo-Wschodniej, nastąpił drastyczny spadek produkcji filmowej. Wtedy zaprzestano organizacji festiwalu ogólnopolskiego. Do roku 1997 jako Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych, festiwal krakowski gościł wyłącznie filmy zagraniczne.
Dopiero na 37 edycję imprezy wrócił na dobre konkurs ogólnopolski. W 2001 roku zmianie uległa również nazwa festiwalu i od tamtej pory funkcjonuje on jako Krakowski Festiwal Filmowy. Spośród wielu nagród przyznawanych na festiwalu warto wymienić jeszcze prestiżowe PRIX EFA. To nagroda dla najlepszego filmu europejskiego, i zarazem nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii film krótkometrażowy. W br. przyznana została łotewsko-estońskiej „Villi Antropoff” Vladimira Leschiova i Kaspara Jancisa.
Autor: kob/fac/k / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: krakowfilmfestival.pl