Potwory, nie rodzice i "zalane" dzieci w piaskownicy. Kruche dzieciństwo według Lasinen Lapsuus

TVN24

Czym tym razem zaskoczy organizacja? Fragile Childhood / Lasinen Lapsuus
wideo 2/4

Zapytali ponad tysiąc dorosłych Finów, czy w dzieciństwie cierpieli z powodu uzależnienia rodzica od alkoholu. Ponad 200 odpowiedziało twierdząco. Już jesienią gotowa ma być kolejna kampania fińskiej organizacji Lasinen Lapsuus. Zasłynęli projektem "Monsters", który miał pokazać, że dla dziecka pijany rodzic to po prostu potwór. Film straszył. Czym przerażą nas tym razem?

Lasinen Lapsuus to po fińsku kruche dzieciństwo. Tak też nazywa się organizacja działająca na rzecz dzieci, których rodzice piją alkohol. Kilka lat temu kampania "Monsters" stworzona przez organizację poruszyła opinię publiczną. Pisały o niej krajowe i zagraniczne media. Również polskie.

Potwory, nie rodzice

Czy pijący rodzice zastanawiają się, jak widzą ich dzieci? Jeśli nie, to twórcy kampanii odpowiedzieli "w ich imieniu": to potwory. Dosłownie i w przenośni.

Zakapturzona postać na placu zabaw, przerażający klaun przy boisku, porywacz w samochodzie, zombie na zakupach. Wyobraźnia dzieci działa szybko. Rodziców niekoniecznie.

Kadr z filmiku Monster
| Fragile Childhood / Lasinen Lapsuus

Za tę kampanię organizacja zebrała liczne nagrody, mi.n. EACA Care Awards Grand Prix przyznaną przez posłów do Parlamentu Europejskiego, nagrodę United Nations Department of Information przyznaną na festiwalu w Nowym, Jorku czy nagrodę za najlepszą kampanię non-profit w konkursie AdProfit.

Na koncie ma też inne.

"Dlaczego tak się zachowują?"

Wśród nich filmik z dwójką dzieci w piaskownicy. Z pozoru normalny obrazek.

Dzieci mówią jednak głosami dorosłych osób, chłopczyk "pije" z wiaderka. Później dochodzi do przepychanki, oboje bełkoczą, w końcu przewracają się na plecy. Dlaczego oni się tak zachowują? – pyta dziecięcy głos na końcu nagrania. Odpowiedzią wydaje się butelka, która rysuje się w piasku dookoła dzieci.

Kadr z filmiku Voice for a Child
| Fragile Childhood / Lasinen Lapsuus

Rodziców się nie wybiera

Inny materiał - "Sierociniec" - w swoim przekazie jest dość prosty: dzieci nie wybierają swoich rodziców. Jednak gdyby mogli, to czy chcieliby, by byli oni uzależnieni od alkoholu?

Kadr z filmiku Orphanage
| Fragile Childhood / Lasinen Lapsuus

Niewykluczone, że organizacja Lasinen Lapsuus zaskoczy po raz kolejny. Jesienią gotowa ma być kolejna kampania. Czy również będzie szokująca? Wiele na to wskazuje, bo jej twórcy opierają się na przeprowadzonych w ubiegłym roku razem z instytutem badawczym Taloustutkimus badaniach, które wskazują, że 23 proc. dorosłych już teraz Finów cierpiało w dzieciństwie z powodu nadużywania alkoholu przez rodziców.

Wyzwiska, wstyd, niepokój

W badaniach udział wzięło 1038 mieszkańców Finlandii w wieku 18-65 lat. Prawie 200 osób stwierdziło, że z powodu przywiązania rodziców do kieliszka nie mogło spać w nocy i wykonywać prostych, codziennych czynności. Wielu z nich było wyzywanych. Ponad 70 proc. badanych mówiło, że w dzieciństwie towarzyszyło im poczucie wstydu. Ponad 60 proc. deklaruje, że doświadczyło spadku samooceny.

- Problem alkoholowy rodziców ma ogromny wpływ na dorastające osoby – zaznacza w wiadomości skierowanej do naszej redakcji Janne Takala z organizacji Lasinen Lapsuus.

Praca nad nową kampanią to nie jedyna rzecz, którą obecnie zajmuje się teraz organizacja.

- W sieci zapewniamy wsparcie zarówno młodym, jak i dorosłym osobom, które dorastały przy rodzicu uzależnionym od alkoholu. Dla młodych ludzi stworzyliśmy grupę online prowadzoną przez profesjonalistę – pisze Takala.

Organizacja od marca tworzy też grupę dyskusyjną. Już w pierwszym miesiącu zarejestrowało się 500 osób.

W ubiegłym roku organizacja przeprowadziła trzymiesięczne zajęcia online dla dorosłych. – Otrzymaliśmy wtedy setki zgłoszeń – zaznacza Takala.

"Gdy pijesz, Twoje dziecko zalewa się łzami".

W Polsce m.in. kampanię pod hasłem "Sprawdź, czy Twoje picie jest bezpieczne” przeprowadziła w 2009 roku Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jedno z jej haseł brzmiało "Gdy pijesz alkohol, Twoje dziecko zalewa się łzami".

Z przeprowadzonych wtedy przez agencję badań wynikało, że w Polsce ponad 80 proc. osób pije alkohol, a populacja osób pijących ryzykownie i szkodliwie kształtuje się na poziomie około 13 proc. i jest cztery razy większa niż populacja osób uzależnionych od alkoholu.

Tymczasem w ubiegłym roku Fundacja EY zainicjowała kampanię #dzieciniechcąfas (FAS – alkoholowy zespół płodowy) skierowaną do kobiet w ciąży. Na przygotowanym przez organizację filmiku widać rysunki przedstawiające lęki i niepokoje odczuwane przez dzieci cierpiące na FAS.

Kampania Społeczna #DzieciNieChcąFAS
Fundacja EY

Zobacz też: Ponad 17 litrów czystego alkoholu na głowę mieszkańca rocznie – tyle piją mieszkańcy kraju, który bije pod tym względem rekord. To Mołdawia. Polska niestety też dość wysoko, bo na 21 miejscu.

Światowa mapa spożycia alkoholu. Które miejsce zajmuje Polska?
TVN24 BiS

Autor: mmw / Źródło: TVN24 Kraków