Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie planuje uzupełnić tabor tramwajowy o kilkadziesiąt nowych pojazdów. Trzy przetargi w tym celu zostały właśnie ogłoszone.
Wcześniejsze przetargi krakowskiego MPK dotyczące nowych tramwajów zostały unieważnione, bo złożone w nich oferty przekraczały zaplanowany przez jednostkę budżet. O ogłoszeniu nowych przetargów poinformował w poniedziałek rzecznik MPK Marek Gancarczyk.
Przetargi obejmują dostawę w sumie do 90 nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów trzech rodzajów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m.
Według przedstawiciela MPK ostateczna liczba zamówionych tramwajów będzie zależała od poziomu uzyskanych zewnętrznych źródeł finansowych oraz cen tramwajów uzyskanych w wyniku postępowania. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS) oraz Krajowego Planu Odbudowy.
- Zakładamy, że instytucje finansujące do końca 2024 roku rozpatrzą i zawrą umowy o dofinansowanie, co umożliwi zawarcie umów realizacyjnych na zakup tramwajów i ich dostawę w latach 2026-2027 - zaznaczył przedstawiciel MPK.
"Wiedeńczyki" i "akwaria" przejdą na emeryturę
Zakup nowych tramwajów - wskazał - pozwoli na wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.
W poprzednich przetargach, które zostały unieważnione w lipcu br., o zamówienie rywalizowały dwa podmioty: konsorcjum Stadler Polska i Stadler Środa oraz Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat z Turcji. Pierwszym i drugim zamówieniem zainteresowani byli obydwaj dostawcy, a trzecim – tylko firma z Turcji. Turecki producent zaproponował także niższą cenę w przetargach, gdzie wpłynęły dwie oferty.
Kryterium wyboru była nie tylko cena, ale także warunki techniczne. Zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych - wyjaśniło MPK w komunikacie.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Longfin Media/Shutterstock