Już w tym roku kierowcy będą mogli pokonać trasę z Katowic do Gliwic - tak przynajmniej zapowiadają urzędnicy. Ma zakończyć się budowa Drogowej Trasy Średnicowej. Sporo zmieni się także na pyrzowickim lotnisku, gdzie pasażerowie będą odprawiani w nowym terminalu i gotowa ma być nowa droga startowa. Ten rok będzie także dobry dla sportowców i kibiców - ukończone mają być hale widowiskowo-sportowe w Gliwicach i Tychach. Jakie jeszcze inwestycje zakończą się w 2015 r.?
2015 będzie dla Śląska rokiem ukończenia wielkich inwestycji. Otwarte zostaną m.in. miejskie stadiony w Tychach, Bielsku-Białej i być może w Zabrzu.
W Katowicach ma zakończyć się wieloletnia przebudowa rynku okolic Spodka. Z kolei na pyrzowickim lotnisku otwarta zostanie nowa droga startowa i terminal przylotowy. W Gliwicach wyremontowany zostanie kompleks dworcowy gotowa ma być także hala widowiskowo-sportowa. Kierowcy będą mogli przejechać całą Drogową Trasą Średnicową. Zaś w północnej części regionu powinny ruszyć prace przy budowie autostrady A1 z Pyrzowic za Częstochowę. Ale po kolei.
Stolica Śląska dla biznesu
Budowa katowickiego Międzynarodowego Centrum Kongresowego, której koniec zaplanowano na przełom lutego i marca br., to jedna ze sztandarowych inwestycji miasta. Obecnie wykańczany obiekt stanął między Spodkiem, a nową siedzibą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W 2012 r. miasto odstąpiło od kontraktu z pierwszym wykonawcą inwestycji. Po wyłonieniu drugiego koszt szacowany jest na ok. 300 mln zł.
Centrum zaprojektowano jako wielofunkcyjny budynek o powierzchni prawie 38 tys. m kw. Zewnętrzne wymiary to 236 na 92 m, a wysokość - 18 m. Największą salę - 10 tys. m kw. - będzie mogło wypełnić 9 tys. osób na miejscach siedzących lub 12 tys. na stojących. W razie potrzeby sala będzie mogła być dzielona. Cały obiekt będzie połączony ze Spodkiem. Razem mają tworzyć funkcjonalną całość zarządzaną przez wspólnego operatora. Wybór spółki, która ma pełnić tę funkcję – mimo trwających od wielu miesięcy prób – dotąd nie przyniósł efektu.
Pyrzowice szykują się na przyjęcie kolosów
30 grudnia zarządca portu lotniczego Katowice poinformował, że złożył wniosek o zgodę na użytkowanie zbudowanej w ciągu ostatnich dwóch lat ponadtrzykilometrowej nowej drogi startowej (wszystkie procedury potrwają jeszcze kilka miesięcy). Budowę tę - wraz z rozbudową dróg kołowania i płyt postojowych - wsparły środki unijne: 107 mln zł, wobec ponad 267 mln zł całości kosztów brutto.
Niezależnie od tego projektu do końca 2015 r. na katowickim lotnisku ma się zakończyć jeszcze jeden - wart 182 mln zł, w tym blisko 71,5 mln zł z UE. Chodzi o budowę nowego terminalu przylotów (zwiększy roczną przepustowość portu z 3,6 mln pasażerów do 6 mln), modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, a także pierwszy etap budowy bazy cargo oraz dwa etapy porządkowania gospodarki wodno-ściekowej.
W pobliżu lotniska Katowice zaczyna się obecnie południowy fragment autostrady A1 – docierający stamtąd do czeskiej granicy. Po ubiegłorocznej decyzji rządu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na budowę (częściowo też zaprojektowanie) czterech kolejnych odcinków tej arterii. Obejmują one 56,9 km trasy między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) a Pyrzowicami i szacunkowo mają kosztować 2,974 mld zł.
Pod koniec grudnia GDDKiA po raz kolejny przesunęła terminy otwarcia ofert – na 21 i 22 stycznia. Być może te odcinki autostrady udałoby się ukończyć w 2018 r. - jednak przewidziane w przetargach terminy powodują, że umowy należałoby podpisać jeszcze przed połową 2015.
Nowe otwarcie Muzeum Śląskiego
26 czerwca zaplanowano oficjalne otwarcie nowej siedziby Muzeum Śląskiego. Znajduje się ona na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice. Główną częścią kompleksu stanowi siedmiokondygnacyjny budynek, w którym aż trzy poziomy znajdują się pod ziemią.
Do końca 2015 r., powinna też zostać zakończona przebudowa tzw. strefy Rondo-Rynek w Katowicach. Rozpoczęte w 2012 r., a planowane od wielu lat prace, mają na nowo ukształtować przestrzeń publiczną ścisłego centrum miasta. Obejmują one nie tylko katowicki, ale też fragmenty sąsiadujących ulic, a także odcinek alei Korfantego - od rynku do ronda przy Spodku. Łączny koszt inwestycji to ok. 300 mln zł.
Gliwice z nową halą...
Bezskuteczna okazała się też w ub. roku próba wyłonienia operatora dla budowanej przez samorząd Gliwic jednej z największych, najnowocześniejszych i najwszechstronniejszych hal widowisko-sportowych w Polsce. Widownia głównej hali ma liczyć ponad 13,7 tys. miejsc, a treningowej niespełna 1,2 tys. W hali będzie można organizować zawody rangi międzynarodowej w wielu dyscyplinach, obiekt będzie też mógł gościć imprezy wystawiennicze i targowe, wydarzenia estradowe i komercyjną rekreację sportową.
Projekt budowy hali w Gliwicach (za ok. 320 mln zł) wzbudzał kontrowersje; zastrzeżenia zgłaszała m.in. Komisja Europejska. Postawiło to pod znakiem zapytania unijne dofinansowanie. W 2013 r. zarząd woj. śląskiego ogłosił rozwiązanie umowy o 141 mln zł dotacji. Gliwice nie zgodziły się z tym. Sprawa trafiła do sądu. Jeżeli projekt ostatecznie nie dostanie środków UE, miasto sfinansuje go m.in. z kredytów, środków własnych, a także 15 mln zł dotacji z resortu sportu. Według wcześniejszych informacji całość ma zostać otwarta pod koniec 2015 r.
...i koniec budowy DTŚ
W listopadzie 2014 r. do użytku został oddany pierwszy odcinek gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej. To kluczowa dla aglomeracji trasa, która ma docelowo liczyć 31,3 km i połączyć Katowice z Gliwicami.
Do końca tego roku samorząd Gliwic chce przeciąć wstęgę na ostatnim odcinku trasy. Realizacja kolejnych fragmentów arterii trwa od 1994 r. (planowano ją od 1977 r.). W ub. roku w następstwie problemów z finansowaniem Gliwice przejęły od woj. śląskiego opóźnioną budowę 5,6-kilometrowej ostatniej części Trasy. Dostały nań dodatkowe unijne wsparcie. Łączny koszt przecinającej ścisłe centrum miasta inwestycji to 954,6 mln zł.
Cezura końca 2015 r. - związana z rozliczaniem projektów UE - poskutkowała też nietypowym scenariuszem przebudowy gliwickiego kompleksu dworcowego, którą przygotowały spółki PKP SA i PKP PLK. W ramach oszacowanego na 170,8 mln zł unijnego projektu w 2015 r. zakończyć ma się przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i towarzyszącej im infrastruktury. Prace przy ostatnim, czwartym peronie mają być ukończone w 2016 r. Umowę z wykonawcą całego przedsięwzięcia podpisano 29 grudnia 2014 r.
Nowe areny
Około połowy 2015 r. powinny być natomiast gotowe budowane przez miejskie samorządy nowe stadiony w Tychach (15 tys. miejsc, koszt ok. 129 mln zł) oraz w Bielsku-Białej (15,3 tys. miejsc, koszt ok. 100 mln zł). Samorząd Zabrza zapewne będzie starał się zakończyć trwający od 2011 r. pierwszy etap budowy swojego, znacznie większego stadionu (24 tys. miejsc z planowanych 32 tys.). Koszt tej przebiegającej z problemami inwestycji nie jest obecnie ujawniany (wstępnie pierwszy etap szacowano na 160 mln zł).
Stadion Śląski w budowie
W 2015 r. kontynuowana ma być - prowadzona przez samorząd województwa od 2007 r. - modernizacja Stadionu Śląskiego. Według ostatnich zapowiedzi zadaszony i uwspółcześniony obiekt na 55 tys. miejsc miałby być gotowy z końcem 2016 r. Dotąd od 2007 r. wydano ok. 380 mln zł. Brakujące prace szacowano w ub. roku na 200 mln zł. Wcześniejsza modernizacja Stadionu Śląskiego z lat 1994-2007 kosztowała ok. 280 mln zł.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: rf / Źródło: TVN24 Katowice, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Materiały prasowe/TVN24 Katowice