Dokończenie całego odcinka ekspresowej trasy S69 z Bielska-Białej do Żywca może potrwać do początku 2015 r. - informuje katowicki oddział GDDKiA. Ogłoszono przetarg, który ma zakończyć się do 12 lutego. Ewentualne przyspieszenie zakończenia prac będzie zależało od wykonawcy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w połowie grudnia ub. roku wypowiedziała konsorcjum firm Polimex-Mostostal i Doprastav umowę na budowę 15,5-km dwupasmowego odcinka drogi ekspresowej S69 zaczynającej się od istniejącej wschodniej obwodnicy Bielska-Białej do Żywca.
Ostatni umowny termin zakończenia tego kontraktu upłynął 14 października 2013 r. Tymczasem zaawansowanie prac na koniec grudnia 2013 roku wyniosło 56,3 proc. dla robót drogowych i 76 proc. dla robót mostowych.
"Wolelibyśmy oddać to w tym roku"
Z początkiem stycznia katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na dokończenie robót. Termin zgłaszania ofert upływa 12 lutego. Według wyliczeń na dokończenie prac na odcinku od węzła Mikuszowice do węzła Buczkowice potrzeba 4 miesięcy prac, a na pozostałej części - 9 miesięcy. Takie terminy, wyznaczone od daty podpisania umowy, umieszczono w wymaganiach nowego przetargu, z zastrzeżeniem, że nie wlicza się do nich okresu zimowego (grudzień-marzec). Oznacza to, że jeśli umowę udałoby się podpisać np. w kwietniu, dziewięciomiesięczny termin upłynie wiosną 2015 r. Jak zaznaczył w środę rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, określone w przetargu terminy wynikają z oceny ilości pozostałych prac na podstawie tego, co już zrobiono. - Termin umowny, to termin maksymalny. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonawca zrobił to wcześniej. Wolelibyśmy oddać to w tym roku, jednak mimo chęci wychodzi nam dziewięć miesięcy - wskazał Prusak.
Dokończenie inwestycji pochłonie 20 mln euro
GDDKiA nie oszacowała wartości kontraktu na dokończenie prac na S69, wskazując tylko, że przekracza ona 20 mln euro. Pierwotna umowa, podpisana w lipcu 2010 r. (członkiem konsorcjum była też wtedy firma Mostmar, która potem upadła) opiewała na 646 mln zł netto. Wówczas termin wynosił 27 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (do listopada 2012 r.), potem na wniosek wykonawcy przedłużano go. GDDKiA ostatecznie wypowiedziała umowę 16 grudnia. Motywowała to m.in. „notorycznym uchylaniem się wykonawcy od realizacji robót oraz niestosowaniem się do wykonywania poleceń inżyniera kontraktu”. Podkreślała też, że mimo wielokrotnych upomnień, konsorcjum „nie podjęło żadnych działań naprawczych zgodnych z założeniami przedstawianymi w kolejnych harmonogramach”. Również z powodu opóźnień 14 stycznia GDDKiA wypowiedziała Polimeksowi umowy na budowę odcinków autostrad A1 Stryków-Tuszyn (wartość kontraktu 1,158 mld zł) oraz A4 Rzeszów-Jarosław (umowa na 2,1 mld zł). Wykonane już prace na placu budowy drogi S69 zabezpieczy Budimex Budownictwo. W przetargu firma ta zaproponowała cenę 13,8 mln zł.
Autor: mi, pp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24