Nowy terminal przesiadkowy Grand Central Madison łączy Long Island z Manhattanem i będzie obsługiwał 160 tys. pasażerów dziennie. Według Według Zarządu Transportu Metropolitalnego obiekt jest największym tego rodzaju przedsięwzięciem w Ameryce od prawie siedmiu dekad.
Terminal stanowi nowy przystanek na trasie kolei podmiejskich Long Island Rail Road (LIRR). Nowa inwestycja pozwoli przekierować pociągi LIRR z ich obecnej stacji końcowej na przepełnionej Pennsylvania Station po zachodniej stronie Manhattanu do Grand Central, dając mieszkańcom Long Island i Queens dostęp do wschodniej strony.
Nowy terminal pod dworcem Grand Central
Nowy obiekt ozdobiony jest kolorowymi mozaikami autorstwa takich artystów jak Yayoi Kusama i Kiki Smith. Wypełniają go sklepy i restauracje.
Terminal mieści się 15 kondygnacji poniżej stacji Grand Central. Poprzedni termin zakładał oddanie go do użytku pod koniec ubiegłego roku, ale na przeszkodzie stanęły problemy z ogrzewaniem, chłodzeniem i wentylacją.
Budowę terminala rozpoczęto w latach 60. ubiegłego wieku. Była jednak wstrzymywana ze względu na trudności ekonomiczne. Ostatecznie prace wznowiono w 2001 roku, ale i te były odkładane. Koszt wzrósł z przewidywanych 3,5 mld do około 12 mld dolarów.
Jedną z pasażerek pierwszego pociągu, który przybył na terminal o godz. 11.07, była gubernator stanu Nowy Jork Kathy Hochul. - Wykonaliśmy zadanie. Po drodze było tak wiele przeszkód i wyzwań - oceniła Hochul. Jest ona dziewiątym gubernatorem Nowego Jorku nadzorującym projekt.
Autorka/Autor: mb/ams
Źródło: PAP, Reuters