Grand Central Madison w Nowym Jorku wreszcie otwarty. Po wielu latach opóźnień pod słynnym dworcem kolejowym Grand Central otwarto nowy terminal przesiadkowy. Według Zarządu Transportu Metropolitalnego (MTA) to największy pasażerski terminal kolejowy, jaki został zbudowany w Stanach Zjednoczonych od lat 50. ubiegłego wieku. Inwestycja pochłonęła około 12 miliardów dolarów.
Nowy terminal przesiadkowy Grand Central Madison łączy Long Island z Manhattanem i będzie obsługiwał 160 tys. pasażerów dziennie. Według Według Zarządu Transportu Metropolitalnego obiekt jest największym tego rodzaju przedsięwzięciem w Ameryce od prawie siedmiu dekad.
Terminal stanowi nowy przystanek na trasie kolei podmiejskich Long Island Rail Road (LIRR). Nowa inwestycja pozwoli przekierować pociągi LIRR z ich obecnej stacji końcowej na przepełnionej Pennsylvania Station po zachodniej stronie Manhattanu do Grand Central, dając mieszkańcom Long Island i Queens dostęp do wschodniej strony.
Nowy terminal pod dworcem Grand Central
Nowy obiekt ozdobiony jest kolorowymi mozaikami autorstwa takich artystów jak Yayoi Kusama i Kiki Smith. Wypełniają go sklepy i restauracje.
Terminal mieści się 15 kondygnacji poniżej stacji Grand Central. Poprzedni termin zakładał oddanie go do użytku pod koniec ubiegłego roku, ale na przeszkodzie stanęły problemy z ogrzewaniem, chłodzeniem i wentylacją.
Budowę terminala rozpoczęto w latach 60. ubiegłego wieku. Była jednak wstrzymywana ze względu na trudności ekonomiczne. Ostatecznie prace wznowiono w 2001 roku, ale i te były odkładane. Koszt wzrósł z przewidywanych 3,5 mld do około 12 mld dolarów.
Jedną z pasażerek pierwszego pociągu, który przybył na terminal o godz. 11.07, była gubernator stanu Nowy Jork Kathy Hochul. - Wykonaliśmy zadanie. Po drodze było tak wiele przeszkód i wyzwań - oceniła Hochul. Jest ona dziewiątym gubernatorem Nowego Jorku nadzorującym projekt.
Źródło: PAP, Reuters