TikTok został uznany za najczęściej pobieraną aplikację w 2020 roku przez firmę zajmującą się analityką cyfrową App Annie - informuje BBC. Chińska platforma do zamieszczania filmów w minionym roku biła rekordy popularności, szczególnie wśród młodych użytkowników.
Jak podał portal BBC, TikTok to jedyna aplikacja w pierwszej piątce najczęściej pobieranych aplikacji na świecie, której właścicielem nie jest Facebook. W Chinach właściciel TikToka - ByteDance - zajmuje pierwsze miejsce dzięki aplikacji wideo Douyin.
Najchętniej pobierane aplikacje w 2020 roku - TikTok na szczycie
Aplikacje należące do Facebooka wiodły prym od momentu powstania badania w 2018 roku. W tym roku wśród pięciu najpopularniejszych gigant technologiczny założony przez Marka Zuckerberga miał jeszcze aplikacje: Facebook, WhatsApp, Instagram i Facebook Messenger.
Ogromna popularność TikTok sprawiła, że spółce coraz baczniej przyglądają się rządy na całym świecie, w tym w USA, a nawet w samych Chinach.
TikTok pod lupą regulatorów
Jak donosił Reuters, powołując się na źródła w amerykańskiej administracji, niedawno podpisane przez prezydenta Joe Bidena zarządzenie dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych obywateli USA zmusi chińskie aplikacje do zmiany polityki dotyczącej prywatności.
To nie pierwsza próba uregulowania działalności TikToka w USA. Podczas swojej kadencji Donald Trump próbował nawet zablokować aplikację na terenie Stanów Zjednoczonych. Finalnie takie przepisy nigdy nie weszły w życie z powodu szeregu wątpliwości prawnych. Trump regularnie też atakował spółkę ByteDance, twierdząc, że jej działalność jest "zagrożeniem dla bezpieczeństwa USA".
W kwietniu chińscy regulatorzy nakazali 13 platformom internetowym, w tym ByteDance, aby zobowiązały się do przestrzegania surowszych przepisów dotyczących ich działalności finansowej. Przedstawiciele chińskich władz utrzymywali, że celem takich działań jest zapobiegnięcie wykorzystywaniu pozycji monopolistycznej.
Czym jest TikTok?
TikTok to globalna społeczność wideo. Jak czytamy w opisie aplikacji w Google Play, jej zadaniem jest ułatwianie oglądania krótkich filmików. Użytkownicy mogą tworzyć własne filmy i modyfikować je z użyciem filtrów, efektów specjalnych i najnowszych przebojów muzycznych. To coraz częstsza platforma wykorzystywana przez działy marketingu. Szacuje się, że na całym świecie z apliakcji korzysta 1,5 miliarda ludzi.
kris/ams
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock