W czwartek Tesla ma rozpocząć dostawy elektrycznego pick-upa Cybertruck - podał Reuters. Agencja wyjaśniła, że Elon Musk złagodził oczekiwania inwestorów, powołując się na problemy ze zwiększeniem produkcji tego, co nazwał "radykalnym" produktem.
Cybertruck, pierwszy nowy model Tesli od prawie czterech lat, ma kluczowe znaczenie dla reputacji firmy jako producenta innowacyjnych pojazdów. W czasach gdy firma walczy ze słabnącym popytem na pojazdy elektryczne (EV) i rosnącą konkurencją, Cybertruck ma również kluczowe znaczenie dla generowania sprzedaży, choć nie w takim stopniu, jak wysokonakładowe Modele 3 i Y - podał Reuters.
Cybrtruck Tesli ma trafić do klientów
- Wykopaliśmy sobie grób z Cybertruckiem - powiedział Musk w zeszłym miesiącu, ostrzegając, że minie od roku do 18 miesięcy, zanim pojazd ten będzie miał znaczący wpływ na przepływy pieniężne.
Oczekuje się, że ceny półciężarówki zostanie ujawniona podczas czwartkowej prezentacji. W 2019 roku Musk mówił, że maszyna będzie wyceniona na 40 tysięcy dolarów, ale od tamtego czasu nie podał zaktualizowanej ceny mimo rosnących kosztów surowców.
Przed premierą Musk zwrócił uwagę mediów na inny temat, udzielając w środę wywiadu dziennikowi "New York Times" z wulgaryzmami. Przeklął reklamodawców, którzy opuścili jego platformę społecznościową X, znaną wcześniej jako Twitter, z powodu antysemickich komentarzy. Powiedział również, że klienci, którzy go nie lubią, powinni oceniać jego produkty po ich jakości, w tym samochody elektryczne Tesla - przytoczył Reuters.
Miliarder powiedział, że Tesla prawdopodobnie osiągnie poziom produkcji około 250 tys. cybertrucków rocznie w 2025 roku. Dodał, że Tesla stanęła przed "ogromnymi wyzwaniami związanymi z osiągnięciem produkcji seryjnej" Cybertrucka ze względu na jego nową technologię i konstrukcję.
Eksperci twierdzą, że nowy materiał nadwozia Cybertrucka i niekonwencjonalna, futurystyczna stylizacja zwiększają złożoność i koszty produkcji oraz grożą zrażeniem tradycyjnych nabywców pick-upów, którzy koncentrują się na użyteczności.
Podczas prezentacji w 2019 r. Musk uderzył młotem kowalskim, aby zademonstrować nietłukącą się szybę "pancerną" ciężarówki, ale ją rozbił. Kilka lat temu Musk rzucił pomysł, że jeśli ludziom nie spodoba się futurystyczny projekt Cybertruck, Tesla może "zbudować normalnie wyglądającą ciężarówkę". W ostatnich rozmowach i wywiadach podkreślał innowacyjność tego modelu - wskazał Reuters.
- Większym problemem Cybertrucka jest to, że nie został on zaprojektowany z myślą o użytkownikach pick-upów - powiedział Eric Noble, prezes firmy konsultingowej CARLAB.
- Jego atrakcyjność będzie znacznie węższa niż w przypadku Ram czy serii F - powiedział o popularnych półciężarówkach Dodge'a i Forda.
Tesla i produkcja Cybertruck
Cybertruck, który jest opóźniony o dwa lata, wchodzi na gorący i wysoce dochodowy rynek pick-upów, aby konkurować z takimi modelami jak Ford F150 Lightning, Rivian Automotive R1T i Hummer EV firmy General Motors.
Cena początkowa modelu R1T firmy Rivian wynosi 73 tys. USD, podczas gdy cena Forda F-150 Lightning zaczyna się od około 50 tys. USD.
Seth Goldstein, strateg kapitałowy w Morningstar, powiedział, że spodziewa się, iż Cybertruck będzie wyceniony w przedziale od 50 tys. USD do 70 tys. USD.
Cybertruck przyciągnął ponad milion posiadaczy rezerwacji, którzy wpłacili 100 USD jako depozyt.
- Produkty Tesli w dużej mierze przemawiały do bardziej zamożnych użytkowników. I nie inaczej będzie w tym przypadku. Będzie mniej popularny niż SUV-y, ale myślę, że poradzi sobie zaskakująco dobrze - powiedział Paul Waatti, analityk w firmie konsultingowej AutoPacific.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Tesla