Jakie prawa ma turysta w przypadku nadzwyczajnych okoliczności, takich jak pożar na wakacjach? Czy może bezkosztowo zrezygnować z wyjazdu w obawie przed klęską żywiołową? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wraz Europejskim Centrum Konsumenckim (ECC) odpowiadają na najczęściej pojawiające się pytania.
Czy mogę bezkosztowo zrezygnować z wyjazdu w obawie przed pożarami lub inną klęską żywiołową?
"Możesz powołać się na nadzwyczajne okoliczności. Muszą występować w miejscu docelowym lub najbliższym sąsiedztwie i mieć znaczący wpływ na realizację wyjazdu. Ważne! Nie zawsze odstąpienie będzie możliwe" - wskazał UOKiK.
Powołał się przy tym na art. 47 ustawy o imprezach turystycznych i dodał, że informacje i ostrzeżenia najlepiej sprawdzać na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (MSZ).
Artykuł 47 ust. 4 ustawy mówi o tym, że podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać w takiej sytuacji wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia.
Czym są nadzwyczajne okoliczności?
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie przez nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć sytuację pozostającą poza kontrolą strony powołującej się na taką sytuację, której skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie rozsądne działania. Ponadto w preambule dyrektywy turystycznej wskazano, że nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności mogą obejmować przykładowo działania wojenne, inne poważne problemy związane z bezpieczeństwem, takie jak terroryzm, znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, takie jak wybuch epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży lub katastrofy naturalne, takie jak powodzie lub trzęsienia ziemi, lub warunki pogodowe uniemożliwiające bezpieczną podróż do miejsca docelowego uzgodnionego w umowie o udział w imprezie turystycznej.
Należy pamiętać, że samo wystąpienie nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie nie stanowi samodzielnej przesłanki do odstąpienia przez podróżnego od umowy o udział w imprezie turystycznej. Aby móc skutecznie odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej w przypadku nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie należy wykazać, że okoliczności te mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
Czy mogę liczyć na rekompensatę od biura podróży za skrócenie pobytu?
UOKiK podał, że "jeżeli pobyt został skrócony z powodu siły wyższej", to klient może ubiegać się "o obniżenie ceny za część niezrealizowanej imprezy turystycznej".
Czy biuro podróży może zmienić kierunek mojej wycieczki?
"Biuro podróży może zmienić kierunek wycieczki tylko za Twoją zgodą" - podał Urząd.
Dodał, że informację o zmianie warunków umowy biuro powinno przekazać niezwłocznie w sposób jasny i zrozumiały. W przypadku, gdy zmiana prowadzi do obniżenia jakości, możemy zażądać obniżenia ceny. Co więcej, klient może nie zgodzić się na nowe warunki i bezkosztowo odstąpić od umowy.
Jaką opiekę powinno mi zagwarantować biuro podróży?
UOKIK poinformował, że "organizator ma niezwłoczny obowiązek udzielenia pomocy podróżnym w trudnej sytuacji".
"Gdy zapewnia inny hotel niższej jakości - podróżnym przysługuje obniżenie ceny. Organizator musi zapewnić powrót do domu na takich samych warunkach. Jeśli jest problem wynikający z nadzwyczajnych okoliczności, np. brak lotów, zapewnia do 3 dni noclegu w porównywalnych warunkach" - napisał Urząd.
Czytaj również: Koczują w hotelowych barach i salach gimnastycznych >>>
Pożary na Rodos
Od kilkunastu dni greccy strażacy, z pomocą jednostek z zagranicy, w tym z Polski, walczą z ogniem pustoszącym kilka regionów Grecji. Najgorsza sytuacja utrzymuje się na wyspie Rodos, gdzie trwa ewakuacja turystów.
Dotychczas ogień strawił około 10 procent wyspy i nadal przemieszcza się w głąb lądu, niszcząc górskie obszary leśne, w tym część rezerwatu przyrody. Greckie media informują o zdesperowanych mieszkańcach, którzy z łopatami i mokrymi ręcznikami na szyjach próbują ugasić płomienie zbliżające się do ich domów.
Komunikat dla polskich turystów
W poniedziałek polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało komunikat dotyczący wysokiego poziomu zagrożenia pożarowego w Grecji, który - jak podkreślono - będzie się utrzymywał przez najbliższe tygodnie ze względu m.in. na prognozowane wysokie temperatury.
"Jeśli przebywasz na Rodos lub na Korfu, zachowaj szczególną ostrożność i bezwzględnie stosuj się do poleceń służb porządkowych. Rekomendujemy powstrzymanie się przed wyjazdami w miejsca na wyspie, które władze greckie uznały za niebezpieczne lub zamknięte dla ruchu turystycznego" - podkreślono.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Ambasada RP w Atenach od 21 lipca monitorują sytuację oraz pozostają w kontakcie z polskimi turystami w Grecji, a służby konsularne pracują w trybie 24-godzinnym. "Ambasada ustanowiła specjalną alarmową linię telefoniczną +30 693 655 46 29 (24-godzinna), dodatkowo uruchomione zostały dwie linie informacyjne pod numerami: +30 210 6797743 oraz +30 210 6771 997 (czynne w godz. od 9.00 do 16:00). Od początku zagrożenia pożarowego placówka obsłużyła ok. 400 zapytań ze strony naszych obywateli" - przekazało MSZ.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP