Grumpy Cat, amerykańska kotka, która stała się „osobowością internetową” ze względu na marudny wygląd pyszczka wygrała 710 tysięcy dolarów w procesie dotyczącym łamania praw autorskich.
Grumpy Cat (czyli zrzędliwy, w złym humorze) zdobyła popularność z powodu charakterystycznego wyglądu pyszczka przypominającego wyrazem marudnego kota. Sprzedaż jego wizerunku stała się dla opiekunów zwierzaka intratnym biznesem, ale nie zawsze wykorzystywany jest legalnie.
Proces
Tak właśnie było w przypadku firmy Grenade, która zakupiła prawa do wykorzystywania wizerunku kota przy sprzedaży mrożonego napoju o nazwie "Grumppuccino”, ale wykorzystując zdjęcia kotki promowała też inne produkty np. koszulki. Za takie działanie w 2015 roku Grumpy Cat Limited, czyli firma do której należą prawa do wizerunku kota pozwała Grenadę. Teraz sąd w Kalifornii zdecydował, że właściciele firmy kawowej naruszyli prawa autorskie i nakazał wypłatę odszkodowania w wysokości 710 tysięcy dolarów.
Osobowość internetowa
Popularność Grumpy Cat zaczęła się we wrześniu 2012 roku od zamieszczenia zdjęć kotki na jednym z portali społecznościowych. Pokazywały one zrzędliwy wyraz pyska w zbliżeniu. Fotografia cieszyła się ogromną popularnością i opiekunowie kotki założyli jej oficjalny profil na Facebooku, który obecnie obserwuje 8,7 milionów osób. Kotka przez lata zdobyła wiele wyróżnień (np. najbardziej wpływowego kota). Pojawiła się też w kilku filmach dokumentalnych, a także komedii "Grumpy Cat: Niewesołych Świąt".
Autor: msz//sta / Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: grumpycats.com