Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek tunelu Loop budowanego przez jego firmę Boring Company w metropolii Los Angeles. Ukończony fragment ma długość 1,14 mili (1,83 km) - podała w środę agencja Reutera.
Nowy tunel został wykopany na terenie gminy Hawthorne, gdzie swoje siedziby mają należące do Muska firmy Boring Company i działająca w branży rakietowej SpaceX - podała agencja.
Pierwszy krok
Miliarder podczas przemówienia poinformował, że ukończenie zaprezentowanego odcinka przy pomocy skonstruowanej przez jego firmę maszyny wiertniczej pochłonęło łącznie 10 mln dolarów. Cena ta obejmuje: koszty wykopów, wykonanie infrastruktury wewnętrznej, oświetlenia, wentylacji, systemów bezpieczeństwa i komunikacji oraz toru, po którym będzie odbywał się ruch. Musk zaznaczył, że gdyby wykorzystywano tradycyjne metody inżynieryjne, wykopanie tunelu o długości jednej mili kosztowałoby miliard dolarów.
Założyciel Boring Company stwierdził, że nowo ukończony tunel stanowi pierwszy krok do stworzenia sieci podziemnej umożliwiającej szybkie przemieszczanie się pojazdów z prędkością 240 kilometrów na godzinę. Musk przewiduje, że pełna wersja systemu będzie składać się z platform przewożących pasażerów i samochody.
Kolej podziemna
Agencja przypomniała, że w listopadzie protesty przeciwników projektu zmusiły Boring Company do odwołania planów dotyczących 2,7-kilometrowego odcinka tunelu, który miał przebiegać pod dzielnicą West Los Angeles.
Szef produkującej pojazdy elektryczne firmy Tesla rozpoczął swoją działalność w sektorze transportu publicznego po tym, jak w grudniu 2016 r. poskarżył się na Twitterze na ruch w Los Angeles. W maju 2017 r. założona przez Muska Boring Company przedstawiła wstępny plan tunelu mającego biec pod Hawthorne, prezentując materiał wideo z jego wnętrza wykonany kamerą poruszającą się wzdłuż korytarza o średnicy około 3,7 metra - przypomniała agencja.
Niezależnie od prac prowadzonych w Los Angeles Musk w połowie czerwca 2018 roku zapowiedział, że w ciągu trzech lat jego firma zbuduje superszybką kolej podziemną, która połączy śródmieście Chicago z lotniskiem O'Hare. Poruszające się w podziemnym tunelu pojazdy elektryczne mają osiągać prędkość ponad 240 km/godz. i mieścić do 16 pasażerów z bagażami. Częstotliwość kursowania miałaby wynosić pół minuty, natomiast cena biletu ok. 25 dolarów.
Autor: mp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA/ROBYN BECK / POOL