W Porcie Lotniczym Lublin bazę operacyjną uruchomiły linie Wizz Air. Ma to związek ze zwiększeniem lotów tego węgierskiego przewoźnika z Lublina. W roku 2015 lubelskie lotnisko ma obsłużyć 230 tys. pasażerów, a w roku następnym 430 tys.
Na lubelskim lotnisku od poniedziałku bazować będzie jeden samolot Wizz Air - Airbus A-320. Do obsługi samolotu i pasażerów zatrudnionych zostało 35 osób. - To nowy samolot, w nowych kolorach. Lublin jest szóstą bazą Wizz Air w Polsce. Polska z 21 samolotami jest naszą największą bazą operacyjną - powiedział dyrektor ds. operacyjnych Wizz Air Dederik Pen.
Szansa dla Lublina?
Ulokowanie samolotu węgierskiego przewoźnika, to zdaniem prezesa Portu Lotniczego Lublin szansa na rozwój lotniska. - To kamień milowy w rozwoju portu lotniczego. To oznacza dla portu większą ilość destynacji i więcej lotów - powiedział prezes Krzysztof Wójtowicz. Z ulokowaniem bazy w Porcie Lotniczym Lublin wiąże się uruchomienie nowych połączeń Wizz Air z Lublina. W poniedziałek uruchomiono loty do Brukseli, od wtorku będą latać samoloty do Doncaster-Sheffield (Anglia), a od środy - do Glasgow (Szkocja). Wizz Air z Lublina wozi pasażerów także do Londynu, Oslo i Sztokholmu. Samolot bazujący w Lublinie ma obsługiwać loty nawet na trzech kierunkach dziennie. Wizz Air realizuje loty z Lublina od 2012 r. W roku 2014 r. przewiózł stąd 80 tys. pasażerów. - Efekt uruchomienia bazy będzie najbardziej widoczny w przyszłym roku. Na podstawie tego, co jest w systemach rezerwacyjnych przewoźnika, spodziewamy się na lubelskim lotnisku ok. 300 tys. pasażerów od samego Wizz Airu - powiedział dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin Ireneusz Dylczyk.
Więcej pasażerów
Obecnie z lubelskiego lotniska obsługiwanych jest łącznie dziewięć tras. Sześć realizuje Wizz Air; loty do Frankfurtu – Lufthansa, a loty do Londynu i Dublina - Ryanair. W ciągu ośmiu miesięcy 2015 r. lotnisko obsłużyło ponad 152 tys. pasażerów. - Spodziewamy się, że w 2015 r. obsłużymy 230 tys. pasażerów - powiedział Dylczyk. W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a w roku 2013 - 189,7 tys. Spadek liczby pasażerów wynikał m.in. z zawieszenia przez linie Ryanair popularnych połączeń do Liverpoolu i Dublina. - W przyszłym roku spodziewamy się, że Wizz Air obsłuży 66 proc. wszystkich rejsów, które będą wykonywane z Lublina. (…) Spodziewamy się, że w 2016 r. będziemy mieli w sumie ok. 430 tys. pasażerów na lotnisku. To dosyć ostrożna prognoza - powiedział Dylczyk. Zastępca prezydenta Lublina Krzysztof Komorski uważa, że uruchomienie bazy Wizz Air i rozwój sieci połączeń ma znaczenie wizerunkowe dla miasta, ale też zwiększa potencjał miasta i regionu m.in. w przyciąganiu inwestorów. - Stawiamy kolejny krok w rozwoju infrastrukturalnym naszego portu. Ulokowanie tej bazy operacyjnej to dla nas wymierne korzyści w postaci zwiększonej dostępności komunikacyjnej, co pozwala nam rozbudowywać sieć kontaktów w obszarze kultury i turystyki. Zwiększa się też nasza przewaga konkurencyjna, dla potencjalnych inwestorów - powiedział Komorski. Port Lotniczy Lublin, wybudowany w podlubelskim Świdniku, otwarto w grudniu 2012 r. Jego budowa kosztowała ogółem 476 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Lotnisko zbudowano na przestrzeni 300 ha; pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi pół miliona pasażerów rocznie. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.
Autor: mn/gry / Źródło: PAP