- To bardzo dobry czas dla polskich firm, by myśleć o ekspansji na amerykański rynek - powiedział w rozmowie z TVN24 BiS Tony Housh, prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.
Housh, który był obecny na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, zwracał uwagę na "bardzo dobrą" współpracę między polską a amerykańską gospodarką. - Mamy dobry wpływ amerykańskich inwestycji w Polsce, ale też, co bardzo ważne, mamy coraz więcej firm zainteresowanych inwestycjami na amerykańskim i kanadyjskim rynku - podkreślił.
Pod koniec marca Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce, poinformowała, że wartość wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Polską w 2018 roku wyniosła 13,4 miliarda dolarów. To o około 2,2 miliarda więcej niż w 2017 roku i jednocześnie najwyższy wynik w historii.
American Investor Desk
Gość TVN24 BiS zwracał uwagę, że we wzroście wymiany handlowej ma pomóc między innymi program American Investor Desk, który został uruchomiony przez Amerykańską Izbę Handlową. - Nasz program American Investor Desk, to taki dodatek dla tego środowiska, który pomaga polskim firmom myśleć o ekspansji, pokazuje nowe możliwości na amerykańskim rynku - tłumaczył.
- Widzę ten program jako dodatek do bardzo ambitnego programu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ale amerykański Departament Handlu też zrobił taki program Select USA i też pomaga polskim firmom, szuka nowych możliwości za oceanem - zwracał uwagę Tony Housh.
- Są wspaniałe polskie firmy, wspaniałe technologie i produkty. Warto się spróbować na amerykańskim rynku, bo to jest bardzo dobry rynek, duży rynek i dla polskie firmy, dobre produkty, dobre idee mogą odnosić wspaniałe sukcesy - ocenił.
Prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce zwracał przy tym uwagę na mądrość przedsiębiorców. - Bardzo ważne, że polskie firmy rozumieją, jakie są wady i zalety takiej decyzji, czyli inwestycji w Stanach Zjednoczonych - podkreślił gość TVN24 BiS.
Startupy
Tony Housh mówił także o startupach. Jego zdaniem, "nigdy nie było lepszego czasu, by zrobić startup nie tylko na polski rynek, ale na europejskim, czy międzynarodowy". - Ale warto pamiętać, że nigdy nie jest łatwe zrobić taki startup. Nie każda idea odniesie sukces biznesowy, ale jeśli nie jest dobry, to należy spróbować ponownie - zwracał uwagę.
Jak podkreślił, "to jest magia startupów".
Jednocześnie Housh wskazywał, że "w przypadku największych amerykańskich firm - pod względem wartości na giełdzie - pierwszym miejscem był garaż przy domu rodziców". W tym miejscu wymienił takie firmy jak Hewlett-Packard, Apple, Facebook, czy Microsoft. - To powinny być inspiracje dla polskich startupów - podkreślił.
- Jestem przekonany, że polski rynek startupów ma dużo możliwości współpracy ze Stanami Zjednoczonymi - dodał Tony Housh.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 BiS