Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtela 39,4 miliona złotych kary - podano w czwartkowym komunikacie. Urząd uznał, że firma bezprawnie pobierała opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, nie mając wyraźnej zgody abonentów na takie płatności. Polkomtel zapowiada odwołanie się od tej decyzji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci Plus, stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
Kara dla Polkomtela
W czwartkowym komunikacie urząd wyjaśnił, że dotyczyły one dziewięciu usług niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. "Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług" - czytamy. UOKiK wskazał, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem. "Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.
"Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji" - dodał. Szef UOKiK wyjaśnił, że klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia, wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła na przykład za "Czasoumilacz".
Za każdą z zakwestionowanych praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka ma zapłacić 39 milionów 457 tysięcy 264 złote.
Nie pierwszy raz
Urząd przypomniał, że to nie pierwsza taka decyzja UOKiK w tego typu sprawie. W grudniu 2016 roku UOKiK nałożył 15 milionów złotych kary na T-Mobile Polska. Decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu. "Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług" - wskazał Niechciał. Z komunikatu UOKiK wynika, że po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi zawiadomić o niej konsumentów, publikując jej treść na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.
Będzie odwołanie
Na razie decyzja nie jest prawomocna. Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia i firma zamierza skorzystać z tego prawa.
"Zapoznaliśmy się już z decyzją i jej uzasadnieniem i po ich analizie możemy z całą pewnością stwierdzić, że decyzja jest niesłuszna, niezrozumiała i w związku z tym na 100 procent odwołamy się do sądu" - poinformował tvn24bis.pl Arkadiusz Majewski z działu komunikacji korporacyjnej w Plusie.
Jak podaje Plus na swojej e-stronie, Polkomtel to operator telekomunikacyjny świadczący usługi pod marką Plus. Należy do Grupy Cyfrowy Polsat, która ma 5,8 miliona klientów w Polsce i dostarcza im 16,4 miliona usług telefonii komórkowej, płatnej telewizji i dostępu do internetu.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock