Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci Plus, stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
Kara dla Polkomtela
W czwartkowym komunikacie urząd wyjaśnił, że dotyczyły one dziewięciu usług niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. "Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług" - czytamy.UOKiK wskazał, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem."Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.
"Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji" - dodał.Szef UOKiK wyjaśnił, że klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia, wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła na przykład za "Czasoumilacz".
Za każdą z zakwestionowanych praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka ma zapłacić 39 milionów 457 tysięcy 264 złote.
Nie pierwszy raz
Urząd przypomniał, że to nie pierwsza taka decyzja UOKiK w tego typu sprawie. W grudniu 2016 roku UOKiK nałożył 15 milionów złotych kary na T-Mobile Polska. Decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu."Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług" - wskazał Niechciał.Z komunikatu UOKiK wynika, że po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi zawiadomić o niej konsumentów, publikując jej treść na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.
Będzie odwołanie
Na razie decyzja nie jest prawomocna. Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia i firma zamierza skorzystać z tego prawa.
"Zapoznaliśmy się już z decyzją i jej uzasadnieniem i po ich analizie możemy z całą pewnością stwierdzić, że decyzja jest niesłuszna, niezrozumiała i w związku z tym na 100 procent odwołamy się do sądu" - poinformował tvn24bis.pl Arkadiusz Majewski z działu komunikacji korporacyjnej w Plusie.
Jak podaje Plus na swojej e-stronie, Polkomtel to operator telekomunikacyjny świadczący usługi pod marką Plus. Należy do Grupy Cyfrowy Polsat, która ma 5,8 miliona klientów w Polsce i dostarcza im 16,4 miliona usług telefonii komórkowej, płatnej telewizji i dostępu do internetu.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock