Od przyszłego roku zacznie działać portal, który zintegruje wszystkie usługi on-line, oferowane obecnie w różnych miejscach przez poszczególne ministerstwa i urzędy administracji publicznej - zapowiedziała w czwartek minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
Streżyńska podczas konferencji Impact'17 podkreśliła, że obecnie usługi on-line dla obywateli są rozproszone.
Główny portal obywatel.gov.pl oferuje 37 usług wystawianych przez 18 ministerstw. Na portalach dziedzinowych znajduje się 137 usług, a na portalu prowadzonym przez resort rozwoju: biznes.gov.pl - 250 usług skierowanych do przedsiębiorców.
Portal administracji
Resort cyfryzacji planuje to zmienić, tworząc jeden portal administracji, który ma zacząć działać od przyszłego roku. Wcześniej, 30 czerwca – zapowiedziała Streżyńska – zostanie pilotażowo uruchomiony portal pokazujący, jak współdziałają w warstwie informacyjnej trzy resorty: cyfryzacji, energii i rozwoju. Szefowa resortu zapowiedziała, że do tworzenia tego rozwiązania powstanie zespół skupiający specjalistów od e-administracji ze wszystkich ministerstw. W prace będą mogli włączyć się także obywatele i przedsiębiorcy.
- Chcemy wykorzystać nowe technologie, które pojawiają się np. w startupach - zapowiedziała Streżyńska.
eDokumenty
Jak mówiła Streżyńska, obecnie z pilotażowego programu mDokumenty, w ramach którego ministerstwo testuje e- dowody, korzysta 1,3 tys. osób w czterech miastach: Łodzi, Koszalinie, Ełku i Nowym Wiśniczu. Zapowiedziała, że po wdrożeniu mobilnego dowodu tożsamości pojawią się kolejne dokumenty: pakiet kierowcy, zawierający dokumenty kierowcy i pojazdu, legitymacje studenckie i szkolne, dokumenty mieszkańca miasta, np. karta miejska, a także dokumenty emeryta i rencisty, osoby niepełnosprawnej czy karta dużej rodziny. Obsługa mDokumentów nie wymaga instalowania na telefonie żadnej aplikacji - pełni on jedynie rolę narzędzia służącego do autoryzacji danych. Każdorazowo na telefon będzie przychodził SMS z unikatowym kodem, podobnym do tych, które używane są np. do dostępu do konta bankowego. Do skorzystania z testowanej usługi niezbędny jest telefon komórkowy oraz posiadanie Profilu Zaufanego. Wszystkie informacje na temat obywateli korzystających z mDokumentów będą pozostawały w rejestrze państwowym. W przypadku zgubienia telefonu nie będzie to miało wpływu na poziom bezpieczeństwa danych osobowych użytkownika.
Autor: ps/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Ministerstwo Cyfryzacji