Najgorszy wynik od 20 lat

piwo fabryka butelka butelki shutterstock_1864628872_1
Jak alkohol zwiększa ryzyko nowotworu. Dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld we "Wstajesz i wiesz"
Źródło: TVN24
W ubiegłym roku branża piwna sprzedała o 100 milionów butelek i puszek mniej niż w 2023 roku, co oznacza spadek o 1,7 procent. Jak poinformowały Browary Polskie, jedynie segment piwa bezalkoholowego zanotował wzrost, wynoszący ponad 17 procent.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie zwrócił uwagę, że to najniższy wynik od 20 lat.

Jak podano, największe spadki widać w alkoholowych lagerach (3,1 proc. rdr) oraz piwach mocnych (3,8 proc. rdr). "To efekt, z jednej strony trendów prozdrowotnych wśród konsumentów, a z drugiej spadającej ekonomicznej dostępności piwa" - oceniono.

Prezes Browarów Polskich Igor Tikhonov zauważył, że ubiegłoroczny spadek całego rynku był kolejnym takim rokiem dla branży, która na przestrzeni ostatnich pięciu lat skurczyła się o ok. 10 proc. Dodał, że cena piwa rośnie od 2019 r., a jej skumulowany wzrost wyniósł 43 proc.; wynika to głównie - jak podał - ze wzrostu akcyzy na napoje alkoholowe. Branża szacuje, że do 2027 r. cena piwa wzrośnie o ponad 10 proc.

W ocenie Tikhonova problemami dla branży jest spadająca demografia, a także "uwarunkowania związane ze zmianą życia", zwłaszcza po pandemii COVID-19. "Liczba spotkań, liczba okazji do spotkań, a zatem do spożywania alkoholu się ograniczyła" - zauważył. Dodał, że negatywny wpływ na branżę ma również inflacja.

Piwo bezalkoholowe zyskuje na popularności

Wskazał, że o ile w 2023 r. wszystkie segmenty rynku piwnego spadły, to w 2024 r. wzrosła sprzedaż piwa bezalkoholowego. Sprzedano 17,4 proc. więcej butelek i puszek takich produktów niż w 2023 r. Pod względem wolumenu, segment ten zajmuje 6,4 proc. całego rynku piwnego. Wzrost odnotowano także pod względem wartości sprzedanego piwa bezalkoholowego - 16,8 proc. (7,5 proc. rynku). Wartość sprzedaży piwa bezalkoholowego przekroczyła 1,7 mld zł (wzrost o prawie 250 mln zł rdr).

"Najważniejszym kanałem sprzedaży piwa pozostaje handel tradycyjny, który odpowiada za 62,7 proc. całkowitej wartości piwa sprzedanego na polskim rynku" - podały Browary Polskie.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie skupia producentów piwa.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: