Największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski zmodernizuje i zakupi nowy tabor. W środę w Warszawie Przewozy Regionalne podpisały w tej sprawie umowę kredytową na 629 mln zł. Pierwsze zakupione pociągi ETZ powinny zacząć wozić pasażerów w przyszłym roku.
Konsorcjum banków tworzą Bank Gospodarstwa Krajowego PKO BP i BZ WBK. Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński poinformował, że spółka dzięki kredytowi zmodernizuje 36 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT), zakupi 10 nowych EZT i 3 autobusy szynowe.
Największa modernizacja w historii
- To największy program modernizacyjny spółki w jej 15 letniej historii. To wszystko robimy nie dla spółki, tylko dla swoich klientów, którzy dla nas są najważniejsi. Poprawiając komfort podróży - powiedział Mamiński. Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński podkreślił, że kredyt będzie "istotnym impulsem dla rozwoju spółki". - Pozwoli jej lepiej konkurować na rynku. To nie jest tylko inwestycja w spółkę, ale także w Polski przemysł kolejowy - powiedział Kościński.
Inwestycja w tabor
Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Marcin Chludziński podkreślił, że spółka odzyskuje zaufanie rynku. - Przewozy Regionalne po pierwszym półroczu mają dodatni wynik na wszystkich rodzajach działalności. To bardzo dobry prognostyk, jeśli chodzi o jej rozwój - dodał. Wskazał, że Przewozy Regionalne wożą największą grupę pasażerów w Polsce. - Dlatego ta inwestycja w tabor ma znaczenie - zaznaczył. Kredyt został udzielony na 7 lat. Pierwsze zakupione pociągi przez spółkę powinny zacząć wozić pasażerów w przyszłym roku. A zmodernizowany tabor powinien pojawić się na torach najpóźniej w 2018 r.
Kolej regionalna
Przewozy Regionalne powstały w 2001 r. na bazie sektora Przewozów Pasażerskich PKP. W grudniu 2008 r. zostały wydzielone z Grupy PKP, a udziałowcami spółki zostały samorządy wszystkich województw. Od 30 września 2015 r. właścicielem większości udziałów (50 proc. i jeden udział) jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Zdecydowana większość usług świadczonych przez spółkę to działalność o charakterze misji publicznej. Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski, którego udział w rynku przewozów kolejowych sięga 28 proc. Każdego dnia na tory wyjeżdża ok 1 600 pociągów spółki, którymi codziennie podróżuje ok 220 tys. pasażerów.
Pociągi przyszłości na targach TRAKO:
Autor: tol//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Crusier/wikimedia.org