Budowa nowego portu kontenerowego w Gdyni wchodzi w kolejną fazę - poinformowała firma EY, która doradza przy inwestycji. Jak podano, cztery międzynarodowe firmy zostały zaproszone do złożenia oferty. Według EY, to największy projekt w historii polskiego rynku partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), z szacowaną wartością nakładów ponad 5,5 miliarda złotych.
Przedstawiciele EY podkreślili, że projekt PPP "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: 4 lipca uczestnicy dialogu otrzymali oficjalnie zaproszenie do złożenia oferty. Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się: Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS; Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited; International Container Terminal Services Inc.; Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Rozbudowa portu w Gdyni
Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
Zaproszone firmy mają czas do 4 października na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.
EY, wraz z kancelarią DZP oraz Databout (w ramach konsorcjum) doradza przy przedsięwzięciu na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
W komunikacie wskazano, że to obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu. "To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 miliarda złotych" - podano.
Nowy port kontenerowy w Gdyni
Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. TEU to jednostka odpowiadająca jednemu 20-stopowemu kontenerowi.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.
Umowa PPP zostanie zawarta na około 36 lat, w tym około 5 lat projektowania i budowy oraz około 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki mają móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku.
Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2020 roku, z perspektywą do 2030 roku, jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Curioso.Photography / Shutterstock.com