Do 2020 roku linia kolejowa z Warszawy do Radomia ma być w całości zmodernizowana - zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. We wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wykonawcami prac wartymi około 646 mln zł.
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Radomia i całego regionu. Wielu z nich codziennie dojeżdża do pracy do stolicy.
Duże opóźnienie
Jak podkreślił we wtorek w Radomiu Adamczyk, pierwotnie linia miała być zmodernizowana do 2012 roku, ale przygotowania do inwestycji opóźniały się latami. - Wreszcie słowa zostały zastąpione czynami. Czas działań polityków został uwieńczony podpisaniem umowy - stwierdził. Według niego przebudowa linii kolejowej z Radomia do Warszawy to wielka szansa na ożywienie regionu radomskiego. - Jeżeli wszystko to, co jest zaplanowane, zostanie zrealizowane, to w 2020 roku możemy się spodziewać przejazdu pociągów z Warszawy do Radomia w godzinę i 15 minut. To olbrzymi postęp w stosunku do tego, co w chwili obecnej przeżywają podróżni korzystający z tego połączenia kolejowego - powiedział minister. Po modernizacji pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Radomia skróci się z ok. 115 minut obecnie do blisko 75 minut.
Kilka etapów
Przebudowę linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomiu podzielono na kilka etapów. W 2015 r. zmodernizowana została stacja kolejowa w Radomiu. Do końca drugiego kwartału br. ma się zakończyć modernizacja 27-kilometrowego odcinka z Okęcia do Czachówka Południowego. Przebudowa liczącego 20-kilometrowego odcinka Czachówek Płd. – Warka będzie kosztować 217 mln zł. Roboty rozpoczną się w trzecim kwartale 2018 r. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory, urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy. W czwartym kwartale 2018 r. planowany jest początek przebudowy 43-kilometrowej trasy Warka – Radom. Jej koszt to 429 mln zł. Zakres prac na tym odcinku obejmie m.in. modernizację i budowę drugiego toru, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdów. Według członka zarządu PKP PLK Arnolda Brescha największych utrudnień w związku z modernizacją pasażerowie mogą spodziewać się w 2019 r., kiedy m.in. będzie budowany drugi tor na odcinku z Warki do Radomia.
Utrudnienia
Bresch wyjaśnił, że w 2019 r. linia będzie zamykana. - Najpierw przez trzy miesiące - w pierwszym kwartale między Dobieszynem a Radomiem, następnie od drugiego do czwartego kwartału na odcinku Warka - Radom i wreszcie w czwartym kwartale - powrót na odcinek Dobieszyn-Radom, by dokończyć prace - powiedział. Przebudowa odcinków Czachówek Płd. – Warka i Warka - Radom zakłada modernizację 31 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe urządzenia mają zapewnić większe bezpieczeństwo. Dodatkowo wybudowanych zostanie sześć skrzyżowań bezkolizyjnych. Wiadukty powstaną m.in. w Warce i Radomiu. Wartość całej inwestycji na linii kolejowej nr 8 między stacjami Warszawa Okęcie – Radom ma wynieść łącznie około 1,8 mld zł. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel zaznaczył, że podpisane we wtorek w Radomiu umowy są kolejnymi kontraktami dotyczącymi inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, którego wartość wynosi 66,5 mld zł. Prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel poinformował, że liczba umów podpisywanych w ramach tego programu dynamicznie rośnie. W pierwszym kwartale 2016 r. podpisano kontrakty o wartości ok. 600 mln zł, a w pierwszym kwartale 2017 podpisane umowy osiągnęły łączną wartość 2,3 mld zł. - Pierwsze półrocze tego roku zamkniemy podpisaniem kontraktów na ponad 13 mld zł - ocenił Merchel.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock