Poczta Polska podwyższa opłaty za usługi. Więcej zapłacimy między innymi za wysyłkę listów nierejestrowanych i poleconych oraz paczek pocztowych w gabarycie A. Zmiany w cenniku wejdą w życie od 1 października 2022 roku.
Poczta Polska w przesłanym komunikacie wskazała, że "rosnące koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez Spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych, przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się impulsem do dokonania modyfikacji cen przesyłek krajowych".
"Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym wynosi nie więcej niż kilkanaście procent, a w większości przypadków – tylko kilka" - zaznaczyła spółka. Wprowadzane zmiany zostały przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Poczta Polska z nowym cennikiem
Przykładowo od początku października cena popularnych listów nierejestrowanych oraz poleconych w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 groszy.
Zgodnie z aktualnym cennikiem, przesyłka nierejestrowana, w tym kartka pocztowa, w formacie S do 500 g kosztuje 3,60 zł (ekonomiczna), 4,50 zł (priorytetowa), a w formacie M odpowiednio 4,30 zł i 5,10 zł. Z kolei list polecony w formacie S do 500 g obecnie kosztuje 6,50 zł (ekonomiczny) i 8,50 zł (priorytetowy). Przesyłka w formacie M to wydatek odpowiednio 7,00 zł i 9,00 zł.
Za popularne paczki pocztowe w gabarycie A od początku października zapłacimy o 1 zł więcej. Opłata za paczkę zależy od jej wagi. Przykładowo, zgodnie z aktualnym cennikiem, paczka ekonomiczna do 1 kg w gabarycie A kosztuje 13,00 zł, a priorytetowa 14,00 zł.
Jak zaznaczono, obowiązujące ceny przesyłek w obrocie zagranicznym pozostaną bez zmian.
"Dodatkowy wzrost przychodu"
Poczta Polska wskazała, że "dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku". "Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez Klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich" - czytamy w komunikacie.
Spółka zaznaczyła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa pocztowego, "nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty". "Takie obowiązki nie dotykają konkurencji. Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do Spółki, mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową" - podkreślono w przesłanej nam informacji.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock