PKP PLK zleci utrzymanie linii kolejowych zewnętrznym firmom - dowiedziała się PAP. Jeszcze w tym roku spółka planuje uruchomić przetargi dotyczące utrzymania linii kolejowych za 200 mln zł na blisko pół tysiąca kilometrów torów.
To pierwszy raz, kiedy PKP PLK na taką skalę zleca wykonanie prac celowych, w tym przypadku prac utrzymujących linie kolejowe na określonym poziomie technicznym, firmom zewnętrznym.
Optymalizacja?
Prace ruszą na początku przyszłego roku. Dzięki temu - jak przekonuje spółka - utrzymanie linii kolejowych będzie sprawniejsze i z czasem tańsze. - Rozpoczynamy nowy etap w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej. Zależy nam na jakości, szybkim czasie realizacji oraz dobrych cenach. To wszystko będzie możliwe poprzez otwarcie usług utrzymaniowych dla wszystkich firm wykonawczych. Otwiera się nowy rynek dla wykonawców - powiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Andrzej Filip Wojciechowski. Spółka przygotowała listę 36 priorytetowych prac, na które przetargi zostaną ogłoszone w pierwszym etapie. Lista ta powstała na podstawie rozmów z przewoźnikami i analizy odcinków kolejowych, które w najbliższych latach nie będą objęte programem inwestycyjnym. Zlecenie większej liczby remontów zewnętrznym firmom ma być pierwszym krokiem w zapewnieniu właściwego utrzymania infrastruktury kolejowej, kolejnym - jak wskazuje PKP PLK - ma być podpisanie tzw. wieloletniej umowy utrzymaniowej, komplementarnej z opisującym inwestycje Krajowym Programem Kolejowym o wartości 67 mld zł.
Na kilka lat
Nowa wieloletnia umowa utrzymaniowa na lata 2016-2023 obejmuje propozycje finansowania kosztów zarządzania oraz utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. - Szybko przybywa zmodernizowanych odcinków, rosną więc potrzeby utrzymaniowe. Zlecenie tych prac zewnętrznym firmom, nie tylko usprawni ich prowadzenie i obniży koszty, ale pozytywnie wpłynie na rynek wykonawców - powiedział członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Wyborski. Na początku tygodnia minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak mówiła, że liczy, iż jeszcze przed wyborami uda się podpisać ze spółką PKP PLK wieloletnią umowę na zarządzanie i utrzymanie linii kolejowych. Jeśli to się nie uda w tym terminie, minister chciałaby przynajmniej zostawić pozytywną rekomendację. Spółka podkreśla, że wieloletnie planowanie jest ważne m.in. ze względu na remonty infrastruktury. Program "Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016-2023" zakłada przeznaczanie w tym okresie przez PKP PLK na remonty, naprawy, prowadzenie ruchu pociągów i zapewnienie bezpieczeństwa od 7 do 9 mld zł rocznie. Dla porównania w tym roku budżet zarządcy infrastruktury kolejowej wynosi prawie 6 mld zł, a na koszty remontów i napraw PKP PLK wyda ok. 2,5 mld zł.
Autor: mn / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu