14 grudnia pociągi Pendolino rozpoczną regularne przewozy pasażerskie. Jednak internauci nie zapominają o największych wpadkach związanych z kupnem i zrealizowaniem wartego miliony euro kontraktu.
Internauci od początku kpili nie tylko z kwoty, jaką PKP zapłaciło za nowoczesne składy, ale także z głównego atutu pociągów, czyli szybkości. Wyśmiewali to, że wprawdzie Pendolino potrafi jeździć bardzo szybko, ale w Polsce nie ma torów, na których składy mogłyby osiągać takie prędkości.
Jak to było?
Temat Pendolino pojawił się w Polsce sześć lat temu. 6 sierpnia 2008 roku ogłoszono przetarg na zakup 20 składów dla PKP Intercity. Ofertę złożyło jedynie konsorcjum Alstom Konstal S.A. i Alstom Ferroviaria s.p.a. Spółka PKP Intercity 30 maja 2011 roku podpisała umowę z Alstomem na zakup 20 składów Pendolino. Kontrakt ma wartości 665 mln euro. Koszt samych składów Pendolino to ok. 400 mln euro.
23 listopada 2013 roku podczas testów Pendolino osiągnął rekordową prędkość 291 km/h. Udało się ją uzyskać na Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami. Tak szybko Pendolino nie będzie jednak jeździł na polskich torach. Na razie Pendolino z pasażerami pojedzie najszybciej 200 km/h na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km.
Nie wszystkie pojadą
Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których 15 gotowych jest do jazdy z pasażerami. 14 grudnia na tory wyjedzie 9 składów.
Wpadka z biletami
Pierwsi pasażerowie mieli mieć możliwość zakupu biletów na Pendolino w nowym internetowym systemie, na miesiąc przed wprowadzeniem tych pociągów do regularnej jazdy z pasażerami. W nocy z 15 na 16 listopada br. wbrew zapowiedziom bilety można było kupić jedynie w kasach, zaś na stronach internetowych wyświetlany był komunikat o przerwie technologicznej. Ostatecznie po pięciu dniach udało się usunąć awarię systemu. W jej wyniku stanowiska stracili członek zarządu PKP Intercity Paweł Horodyński, dyrektor wykonawczy ds. finansowych i wsparcia Piotr Butkiewicz i dyrektor biura informatyki Michał Rudek.
Dane techniczne
Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino składa się z siedmiu wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. W Pendolino są dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie pociągu są łącznie 402 miejsca – 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej.
Śledź z nami start Pendolino na tvn24bis.pl i w TVN24 Biznes i Świat.
Autor: msz\kwoj / Źródło: tvn24bis.pl