Wartość dodana w produkcji okien to B+R i marketing, reszta to koszt. Tak uważa szef krakowskiej firmy – donosi "Puls Biznesu".
W halach produkcyjnych około 2,5 tys. polskich producentów powstało w ubiegłym roku około 19,6 mln sztuk okien za 2,5 mld EUR. Po wejściu do Unii Europejskiej polska branża stolarki otworowej znalazła się na wszystkich najważniejszych europejskich rynkach - głównie dzięki niższym kosztom produkcji.
- Polska będzie europejskim zapleczem produkcyjnym stolarki jeszcze nawet przez dziesięć lat. Konkurujemy niskimi kosztami pracy, mamy duży potencjał produkcyjny i efektywność, a polskie firmy nadal są głodne sukcesu - ocenia Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.
Jednak tylko nieliczne rodzime firmy pracują na własną markę wzornictwem, materiałami i rozwiązaniami konstrukcyjnymi. "O pozycję w Europie musimy walczyć, inwestując w badania i rozwój, marketing i własną markę. Szacuję, że 95 proc. polskich producentów tego nie robi, choć w tej branży właśnie te elementy plus sprzedaż i marketing stanowią wartość dodaną. Reszta to tylko koszt" - mówi Mikołaj Placek.
Autor: /gry / Źródło: PAP