Po interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Netia zaproponuje konsumentom rekompensaty za telefony z ofertą zawarcia umowy. Firma nie miała na to zgody, co jest sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym - poinformowano we wtorkowym komunikacie.
Do UOKiK-u zgłaszały się osoby, które skarżyły się na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego. Z ustaleń urzędu wynika, że "Netia dzwoniła do konsumentów z propozycją zawarcia umowy, mimo że nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego".
"Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami" - powiedział, cytowany w komunikacie, Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Rekompensaty
Netia uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do zmiany zasad współpracy z partnerami i będzie pozyskiwać zgody abonentów na kontakt w celach marketingowych, a także zobowiąże do tego swoich partnerów, jeżeli będzie korzystała z ich gotowych baz.
Konsumenci mogą liczyć na rekompensaty. "Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z usług" - podkreślono. Przykładowo osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji: 120 złotych nadpłaty na koncie abonenckim, wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, dostęp do programu antywirusowego na rok albo dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.
Jak poinformował UOKiK rekompensaty przysługują też osobom, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały. Będą one mogły wybrać jedną z kilku opcji: zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z na przykład niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.
Czas na skorzystanie z rekompensaty wynosi trzy miesiące od pojawienia się informacji na stronie internetowej Netii. Rzecznik Netii Karol Wieczorek poinformował w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl, że firma zamierza wykonać decyzję "bez zbędnej zwłoki".
Kolejna decyzja
Urząd przypomniał, że to kolejna decyzja prezesa UOKiK dotycząca naruszenia przepisów prawa telekomunikacyjnego.
"Pod koniec 2018 roku prezes urzędu stwierdził, że spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody, a w marcu 2019 roku zakwestionował taką praktykę u spółki Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska)" - czytamy.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock