Biedronka i Lidl to największe sieci handlowe w Polsce, biorąc pod uwagę wielkość przychodów w 2023 roku - informuje "Forbes". Największy wzrost w ujęciu rocznym zanotowała natomiast firma jednego z najbogatszych Polaków Tomasza Biernackiego.
Jak napisał "Forbes", biznes największych sieci spożywczych wzrósł w ubiegłym roku niebywale, bo o ponad 20 proc. Zwrócono uwagę, że taka skala zwyżek jest rzadko spotykana. "Najwięcej zyskało czterech wyraźnych liderów. W znacznym stopniu obraz branży wypaczyła jednak inflacja. Również dwucyfrowa" - zauważono.
Największe firmy handlowe w Polsce
W zestawieniu przygotowanym przez miesięcznik na pierwszym miejscu znalazła się sieć Biedronka, która należy do spółki Jeronimo Martins Polska. Firma uzyskała przychody w wysokości 85,03 mld zł. Oznacza to wzrost o blisko jedną czwartą (24,6 proc.) w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Sieć Biedronka liczy blisko 3500 sklepów.
Na drugim miejscu znalazł się Lidl z przychodami na poziomie 33,37 mld zł, po wzroście o 24,1 proc. rok do roku. Firma ma około 900 sklepów w Polsce. Na najniższym stopniu podium sklasyfikowano Eurocash - 30,86 mld zł, wzrost o 17,4 proc.
W ścisłej czołówce znalazła się również sieć Dino, która na koniec ubiegłego roku liczyła 2406 sklepów. Spółka w 2023 roku uzyskała przychody w wysokości 19,80 mld zł, po wzroście w ujęciu rocznym aż o 48,2 proc. To największy wzrost wśród dziesięciu największych sieci handlowych w Polsce. Właścicielem supermarketów jest Tomasz Biernacki, który znalazł się na 462. miejscu na liście najbogatszych ludzi świata sporządzonej przez Bloomberg. Jego majątek oszacowano na 5,85 miliarda dolarów, czyli równowartość ponad 23 mld zł.
Pierwszą piątkę największych sieci handlowych w Polsce uzupełniła Żabka. Do sieci - jak czytamy na stronie - należy ponad 10 tys. placówek. Firma może się pochwalić przychodami w wysokości 16 mld zł, co oznacza wzrost o 28,1 proc. w porównaniu do 2022 roku. Na kolejnych miejscach znalazły się Lewiatan oraz Kaufland, z przychodami w wysokości odpowiednio 15,30 mld zł (wzrost 14,2 proc.) i 14,49 mld zł (wzrost o 20,8 proc.).
Spadek przychodów o 0,3 proc. rok do roku odnotowała ósma w zestawieniu sieć Auchan. Przychody wyniosły 11,15 mld zł. Dziewiąte miejsce należy do sieci Carrefour. Firma zanotowała wprawdzie przychody poniżej 10 mld zł, ale jednocześnie może się pochwalić wzrostem w ujęciu rocznym o 14,9 proc.
Na dziesiątej pozycji sklasyfikowano Netto. Właścicielem sieci jest duńska firma Salling Group, która w 2021 roku przejęła Tesco Polska. Firma Netto w 2022 roku uzyskała przychody w wysokości 9,18 mld zł, co oznacza spadek o 6,4 proc. rok do roku. Sieć liczy obecnie około 660 sklepów.
Spadek ruchu w sklepach
Wzrostowi przychodów w zdecydowanej większości sieci handlowych towarzyszył spadek ruchu w sklepach. Takie badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE Research w ponad 37 tys. sklepów. Wynika z niego, że w 2023 roku nastąpił spadek ruchu o 1,7 proc. w porównaniu do 2022 roku.
Autorzy badania wskazywali, że ruch zmniejszył się w ujęciu rocznym prawie we wszystkich analizowanych formatach: w supermarketach – o 1,4 proc., w sieciach convenience – o 3,2 proc., a w hipermarketach – aż o 8,1 proc. Wyjątkiem były dyskonty, które odnotowały delikatny wzrost – o 1,2 proc. rok do roku.
Analitycy wskazali przy tym, że wszystkie formaty straciły klientów, a najwięcej hipermarkety – 3,4 proc. rok do roku. Za nimi w zestawieniu znalazły się supermarkety ze spadkiem o 1,7 proc. rok do roku. Sieci convenience i dyskonty utraciły tyle samo, czyli po 1,2 proc. odwiedzających.
Źródło: "Forbes", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock