Zdalna wieża kontroli lotów w Modlinie miałaby zacząć działać na przełomie 2026 i 2027 roku - poinformowała w poniedziałek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Dodano, że Agencja podpisała w tej sprawie umowę z zarządem lotniska Warszawa-Modlin.
Agencja podała, że prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak oraz członkowie zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Tomasz Szymczak i Remigiusz Kobierski podpisali umowę niezbędną do rozpoczęcia prac związanych z uruchomieniem technologii zdalnej wieży kontroli lotów (Remote Tower) na lotnisku Warszawa-Modlin.
Nowy system już za dwa lata
Jak wyjaśniono, dzięki temu rozwiązaniu port w Modlinie będzie pod nadzorem kontrolerów pracujących z centrum zdalnego w Warszawie. Dodano, że zgodnie z przyjętymi założeniami system Remote Tower zacznie działać na lotnisku w Modlinie na przełomie 2026 i 2027 r.
"Najpierw był list intencyjny, teraz jest umowa. Dotrzymujemy słowa i realizujemy ważne zobowiązania technologiczne, które realnie wpłyną na efektywność kontroli lotniska w Modlinie, będąc nieporównywalnie nowocześniejszymi niż stosowane dotychczas" – wskazała prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak cytowana w komunikacie.
Technologia Remote Tower
PAŻP wyjaśniła, że Remote Tower to rozwiązanie obejmujące znajdujące się na lotnisku kamery i czujniki, które w czasie rzeczywistym wysyłają sygnały do centrum kontroli ruchu lotniczego (Remote Tower Centre). Obraz i informacje o ruchu wyświetlane są dalej na monitorach w specjalnym pomieszczeniu. "Poprzez Remote Tower Centre można kierować ruchem lotniczym, tak jak z tradycyjnej wieży. Technologia rTWR (Remote Tower - red.) zapewnia wyższą skalowalność w porównaniu do rozwiązań konwencjonalnych, pozwala również na prowadzenie, w ramach jednej infrastruktury, kontroli ruchu lotniczego dla więcej niż jednego lotniska" - wytłumaczyła PAŻP.
Agencja wskazała, że dzięki technologii kontroli zdalnej kontrolerzy ruchu lotniczego obsługujący podwarszawski port będą mogli skorzystać z panoramy wideo w wysokiej rozdzielczości, z możliwością obrotu, pochylenia i przybliżenia obrazu, technologii termowizji pozwalającej na obserwację w nocy i trudnych warunkach pogodowych oraz technologii poprawiającej świadomość sytuacyjną kontrolerów i umożliwiającej podejmowanie szybkich, świadomych decyzji, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Będą mieli też dostęp do informacji dodatkowych zintegrowanych z widokiem panoramicznym kontrolowanego lotniska, np. danych meteorologicznych i informacji radarowych - dodano.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock