Przed rokiem otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Do 10 września bieżącego roku skorzystało z niego łącznie 1778 jednostek, głównie rekreacyjnych. Cała inwestycja nie została jeszcze dokończona. Między Elblągiem a rządem trwa spór o to, kto ma sfinansować pogłębienie ostatniego fragmentu toru wodnego o długości około 800 metrów.
Otwarcie kanału 17 września 2022 roku oznaczało zakończenie pierwszego etapu projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Datę otwarcia kanału żeglugowego wybrano ze względów historycznych - w rocznicę napaści sowieckiej na Polskę - 17 września 1939 roku. Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich.
Od 18 września ubiegłego roku do 10 września br. przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 1778 jednostek, w tym 1311 w tym roku. Większość, bo 1304, stanowiły jednostki rekreacyjne. Ponadto w tym okresie odnotowano 312 jednostek komercyjnych. Pozostałe to jednostki rybackie i państwowe.
Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca br. Całość prac w ramach tej części inwestycji ma się zakończyć do końca 2023 roku.
W maju br. zakończony został etap trzeci, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie i wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Spór o pogłębienie toru wodnego
Wkrótce planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty czerpalne na rzece Elbląg, w pobliżu portu w Elblągu. Prace nie będą obejmować odcinka w samym porcie. Między resortami aktywów państwowych i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 metrów toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie.
Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.
Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - informował pod koniec sierpnia Polską Agencję Prasową Andrzej Śliwka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Kiedy koniec inwestycji?
Całkowita długość planowanej drogi wodnej to niemal 23 km. Po zakończeniu całości prac kanał żeglugowy ma pozwolić przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów. Koszt inwestycji był szacowany na 2 mld zł.
Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Materiały prasowe NDI/BESIX