Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską będzie gotowa później niż planowano. Inwestycja pochłonie też więcej pieniędzy. Rząd planuje przyjęcie uchwały, która przewiduje zwiększenie o 143 miliony złotych środków na realizację programu. Zaznaczono, że główną przyczyną jest zmiana cen materiałów i robót budowlanych.
Na rządowych stronach we wtorek zamieszczono informacje w sprawie projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Za jego przygotowanie odpowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Wyższe koszty drogi wodnej
Nowelizacja uchwały przewiduje zwiększenie ogólnej kwoty środków na program z wysokości 1 984 051 500 zł do wysokości 2 127 494 304 zł, wydłużenie terminu realizacji programu do 2024 roku oraz wprowadzenie zaktualizowanego harmonogramu rzeczowo-finansowego.
Zaznaczono, że projektowana nowelizacja uchwały nr 57/2016 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2016–2023 "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", "jest niezbędna do przeprowadzenia realizacji programu". "Dotyczy ona zwiększenia ogólnej kwoty środków na Program do wysokości 2 127 494 304 zł (o 7,2 proc. całkowitej wartości), wydłużenia terminu realizacji do roku 2024 oraz wprowadzenie zaktualizowanego Harmonogramu rzeczowo-finansowego" - czytamy.
Projekt uchwały ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym miesiącu.
Wzrost cen materiałów i robót budowlanych
Rządzący zwrócili uwagę, że główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym. "Należy zauważyć, że na wzrost stawek robót czerpalnych w największym stopniu wpływa wzrost kosztu paliwa do pogłębiarek. Ceny paliw na rynku polskim i światowym wskutek konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy wzrosły o kilkadziesiąt procent (wedle danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego ceny oleju napędowego od roku 2020 do końca października 2022 r. wrosły o 53 proc.)" - wskazano.
Kolejnym istotnym elementem cenotwórczym - jak dodano - są płace personelu wykonawcy, które ulegają ciągłemu zwiększeniu wobec podążania za wzrostem wynagrodzeń spowodowanym inflacją.
"Wobec konieczności uzyskania zwiększenia środków na realizację programu niezbędne jest również wydłużenie harmonogramu realizacji. Urząd Morski w Gdyni podjął czynności związane z realizacją przedmiotowego zakresu na które potrzebne są dodatkowe środki finansowe. Postępowanie przetargowe może jednak zostać ogłoszone po uzyskaniu decyzji o zwiększeniu środków finansowych na program" - podano.
Rządzący podkreślili, że powyższa sytuacja ma bezpośredni wpływ na potrzebę wydłużenia okresu realizacji programu. "Przyjęcie uchwały przez Rady Ministrów o zwiększeniu nakładów całkowitych na program oraz wydłużenie terminu jego realizacji pozwoli na jego realizację w ustalonym w uchwale zakresie" - zapewniono.
Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. We wrześniu 2022 roku nastąpiło symboliczne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, po zakończeniu pierwszego etapu projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
Drugi etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego, o długości około 10,4 km, na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. Prace w ramach drugiego etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 roku.
W ramach trzeciego etapu realizowana jest budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, na długości około 8,2 km. "Przedmiotowe zadanie stanowi istotną część drogi wodnej i swoim zakresem obejmuje tor na odcinku od ujścia rzeki Elbląg do kanału przez Mierzeję Wiślaną, a także wykonanie nowego oznakowania nawigacyjnego" - czytamy na stronach Urzędu Morskiego w Gdyni, czyli inwestora. Prace w ramach tej części inwestycji rozpoczęły się w maju 2022 roku.
Po zakończeniu całości prac kanał żeglugowy ma pozwolić przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe NDI/BESIX