Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało mały samolot dla VIP-ów. - Niezbędne wymogi postępowania spełnia maszyna Gulfstream G-550 amerykańskiego koncernu General Dynamics - poinformował w piątek wiceszef MON Bartosz Kownacki. Samolot wart ok. 450 mln zł prawdopodobnie będzie w Polsce do końca lata 2017 r.
W przetargu na samoloty małe, zostały złożone dwie oferty, z czego jedna nie spełniała warunków formalnych.
- To była oferta francuska firmy Dassault Aviation i była droższa. Druga została złożona przez firmę General Dynamics na samolot Gulfstream G-550. Ta oferta spełniła wszystkie wymagania formalne - powiedział Kownacki w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie. Jak dodał, jeżeli w ciągu najbliższych dni firma dopełni złożenia odpowiednich dokumentów, potwierdzających m.in. że takim samolotem dysponuje, rozpoczną się negocjacje techniczne. Będą dotyczyły tego, jak ma wyglądać w środku ten samolot.
Dwa przetargi
Kownacki podkreślił, że prawdopodobnie, "wszystko wskazuje na to", że samolot ten pojawi się w Polsce do końca lata przyszłego roku. Zapytany przez dziennikarzy o cenę samolotu odpowiedział, że jest to kwota ok 450 mln zł.
- Ta różnica między jedną i drugą ofertą była nieduża, ale troszeczkę lepsza była oferta General Dynamics; ale to jest różnica kilku milionów, zawsze diabeł tkwi w szczegółach - podsumował. W ostatnim czasie MON prowadził dwa przetargi na samoloty dla VIP-ów - chodziło o maszyny małej i średniej wielkości.
W przetargu na małe samoloty francuska spółka Dassault Aviation, proponująca 16-miejscowe samoloty Falcon 7X, konkurowała z amerykańską Gulfstream Aerospace Corporation, która zaproponowała 16-miejscowe samoloty G550.
Nowe maszyny
MON chciał otrzymać samoloty do połowy listopada 2017. Mają to być dwie takie same nowe maszyny o maksymalnej masie startowej do 42,5 t, zdolne z 14 pasażerami i bagażem pokonać dystans co najmniej 5 tys. km.
Przy ośmiu pasażerach zasięg ma pozwalać na lot z Warszawy na lotnisko JFK w Nowym Jorku bez międzylądowania. Maszyny muszą być wyposażone w system identyfikacji swój-obcy. Wykonawca ma zapewnić szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz pakiet logistyczny. Zarazem do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę średnich samolotów dla VIP. Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics & Consulting oaz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.
NIK: Loty VIP-ów nie były bezpieczne
Autor: PMB / Źródło: PAP