Rozbudowę i przebudowę terminalu B, głównego obiektu lotniska Katowice, przygotowuje na przyszły rok Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), które nim zarządza. W ten sposób ma wzrosnąć przepustowość portu.
GTL dysponuje już koncepcją przebudowy. W najbliższych dniach chce ogłosić przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej. Kontekstem jest szybko rosnący ruch w Katowicach. Lotnisko, które według obecnych prognoz w całym 2017 r. ma obsłużyć 3,7 mln pasażerów, w lipcu br. po raz pierwszy w historii obsłużyło ich w ciągu miesiąca ponad pół miliona. Jak poinformował we wtorek PAP Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, według obecnych planów - ujętych w realizowanym harmonogramie - rozbudowa i przebudowa trzykondygnacyjnego terminalu B ma być prowadzona w 2018 r. Choć władze lotniska nie mówią jeszcze o szczegółach, podstawowym celem ma być zwiększenie przepustowości stref check-in, kontroli bezpieczeństwa, jak i boardingu. - Opracowana koncepcja, zaproponowana przez firmę, którą wybraliśmy, zdecydowanie spełnia te założenia - podkreślił przedstawiciel portu.
Rozbudowa portu
W poprzednich latach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przebudowało już najstarszy terminal A, zbudowało też od podstaw nowy terminal C, wykorzystywany jako hala przylotów. Znajdujący się między nimi terminal B, to największy obiekt obsługujący pasażerów na lotnisku Katowice. Został otwarty w 2007 r. W ostatnich tygodniach prezes GTL Artur Tomasik przypominał, że w tym roku katowickie lotnisko liczy, że obsłuży 3,7 mln pasażerów, a w przyszłym - zbliży się do 4 mln. W związku z rosnącą liczbą pasażerów Katowice Airport kontynuuje w 2017 r. program inwestycyjny. Port prowadzi m.in. inwestycję związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 r. W III kwartale br. ma rozpocząć się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą cargo w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstać mają cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C.
Hotele i nowe trasy
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej buduje w Katowicach nową wieżę kontroli lotów, która ma być gotowa do pracy pod koniec 2018 r. Trwają też przygotowania do uzbrojenia zachodniego (pomocniczego) podejścia do nowej drogi startowej w system ILS. Dzięki temu, Katowice będą pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z tym systemem na obu podejściach do drogi startowej. W ostatnich tygodniach spółka Chopin Airport, która zamierza przy katowickim lotnisku postawić hotel marki Moxy, podpisała umowę z generalnym wykonawcą. W obiekcie, który ma przyjąć pierwszych gości w przyszłym roku, znajdzie się sto pokoi rozmieszczonych na pięciu kondygnacjach. W obecnym letnim rozkładzie lotów Katowice Airport, w którym pojawiło się siedem z dziesięciu zaplanowanych na cały 2017 r. nowych tras, ogółem dostępnych jest ponad 100 połączeń regularnych i czarterowych do ponad 30 państw na czterech kontynentach. Lipiec 2017 r. katowickie lotnisko odprawiło 539 tys. pasażerów, o blisko 104 tys. więcej niż w lipcu 2016 r. Ponadto, 21 lipca br. obsłużyło najwięcej w swojej historii pasażerów w ciągu doby – blisko 19,4 tys. W tym roku lotnisko Katowice planuje obsłużyć blisko 3,7 mln pasażerów (wzrost rdr o ok. 500 tys. osób), osiągając najlepsze w historii wyniki w segmentach ruchu regularnego i czarterowego. Za 20 lat prognozuje odprawianie 7,4 mln pasażerów.
Autor: ps/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 3.0) | Zetpe0202