"Te koncerny urosły na własności intelektualnej, która była w innych rękach"

EFNI
Niedziałek o panelu Media w centrum cyfrowych przemian na EFNI 2025
Źródło: TVN24 BiS
- Rzetelne dziennikarstwo nie goni za klikiem - podkreśliła podczas Europejskiego Forum Nowych Idei President & Managing Director Warner Bros. Discovery Poland i CEO TVN Kasia Kieli. Dodała, że "jeżeli coś rzeczywiście się dzieje", to "mamy poczucie tej powagi" i "tego nie ma w AI", "nie ma w platformach, które agregują, bo one tego nie sprawdzają". - My to sprawdzamy - podkreśliła Kieli. 

W Sopocie odbyło się Europejskie Forum Nowych Idei, jedna z najważniejszych konferencji biznesowych w tej części Europy, służąca jako platforma wymiany myśli i dialogu. 

W piątek w panelu "Media w centrum cyfrowych przemian" udział wzięli: Kasia Kieli, President & Managing Director Warner Bros. Discovery Poland, CEO TVN; Michał Brański, Chief Strategy Officer, WP Holding; Bartosz Hojka, prezes zarządu Grupy Agora; Aleksander Kutela, CEO Ringier Axel Springer Polska.

Media w centrum cyfrowych przemian

- Gwałtowna zmiana technologiczna, w której żyjemy w tej chwili, w moim najgłębszym przekonaniu, taka fundamentalna, znacząca początek nowej ery nie tylko w mediach, jest na pewno dla nas kolejnym wyzwaniem, ale my jesteśmy już, dzięki temu, że w tej trudnej rzeczywistości funkcjonujemy od wielu lat, jesteśmy już całkiem nieźle uodpornieni na kryzysy - stwierdził Aleksander Kutela, szef Ringier Axel Springer Polska.

Zdaniem Michała Brańskiego, Chief Strategy Officer w WP Holding, nie ma obecnie "kryzysu mediów". Jak stwierdził, gdyby obecną sytuację branży porównać do jakiegokolwiek innego "obrazka z przeszłości", to nie można powiedzieć, że media są gorzej zorganizowane, mniej prężne, mniej dostępne czy mniej jest źródeł wiadomości.

Jednocześnie, jak zauważył Aleksander Kutela, obecnie big techy "nadmiernie skoncentrowały wpływ, zasoby", a ponadto "w przyszłości już niedalekiej będą hamowały wzrost innych podmiotów". - W tym sensie uważam, że jeżeli to nie zostanie pilnie uregulowane, to jest to zagrożenie dla dalszego szeroko rozumianego rynku mediów - dodał.

Kasia Kieli podczas EFNI
Kasia Kieli podczas EFNI
Źródło: TVN24

"Te koncerny urosły na własności intelektualnej"

Kasia Kieli, President & Managing Director Warner Bros. Discovery Poland, CEO TVN, zaznaczyła, że "jeżeli chodzi o big techy, to mówimy o własności intelektualnej i o zapłaceniu za własność intelektualną".

- Nie o zagrożeniu, tylko o tym, że od bardzo długiego czasu te koncerny urosły na własności intelektualnej, która była w innych rękach - wyjaśniła.

Dodała też: - Dystrybuujemy kanały i otrzymujemy za to zapłatę. W taki sam sposób wydawałoby się, że (powinna być zapłata - red.) za artykuły, za wiadomości, za informacje, które są używane, bo oni (big techy - red.) są agregatorem, my jesteśmy twórcą. To są dwa zupełnie różne biznesy i nie mylmy ich ze sobą. Oni nie są dziennikarzami, nie stoją nigdy na polu walki, nie jadą do Ukrainy, nie przeprowadzają wywiadów, tylko to wszystko tworzymy my - podkreśliła Kieli.

Zwróciła uwagę też, że tak jak "mówimy od 20 lat, że jest koniec telewizji", to okazuje się, że "telewizja się ma coraz lepiej".

- My też działamy w streamingu, ale jeżeli spojrzymy, co jest oglądane w streamingu, to telewizja jest oglądana najbardziej - powiedziała Kieli.

Panel "Media w centrum cyfrowych przemian"
Panel "Media w centrum cyfrowych przemian"
Źródło: TVN24

"Rzetelne dziennikarstwo nie goni za klikiem"

Bartosz Hojka, prezes zarządu Grupy Agora, mówił podczas panelu, że "szykujemy się tutaj na długi i ciekawy marsz". - Przypomina mi się w związku z tym, że upowszechnieniu wynalazku druku towarzyszyły gwałtowne protesty skrybów, którzy uważali, że to jest jakiś szatański pomysł i ogromne zagrożenie dla tego unikatowego, bardzo odpowiedzialnego zawodu. (...) Poczucie zagrożenia, niepokój towarzyszy każdej zmianie - powiedział.

Dodał także: - Żyjemy teraz w zmianie bardzo głębokiej. I myślę, że te utyskiwania biorą się właśnie stąd. Z jakiegoś lęku, obawy o przyszłość, która stała się bardziej nieprzewidywalna niż kiedykolwiek.

Mówił także, że "media już się zmieniają". - Bez wątpienia ulegliśmy w mniejszym, większym stopniu tej presji, klikalności, parciu na odsłony, budowaniu taniego zasięgu. Ten model biznesowy się kończy, to jest droga prowadząca donikąd. Wielu wydawców stawia na zupełnie inny model biznesowy - na bezpośrednie relacje z użytkownikami, na budowanie bezpośredniego ruchu w modelu reklamowym, na rejestrowany ruch, na subskrypcje - wyliczył Hojka.

Z kolei Kasia Kieli podkreśliła, że "rzetelne dziennikarstwo nie goni za klikiem tylko i wyłącznie".

- I mogę to powiedzieć w naszym przypadku. Dość często, jeżeli coś się dzieje bardzo, bardzo istotnego, my wcale nie jesteśmy pierwsi, którzy to podają. I dlaczego to robimy? Dlatego, że sprawdzamy. Dlatego, że mamy fact-checking i mamy tak rozwinięte wszystkie formy sprawdzania informacji - wyjaśniła.

Dodała też: - Bo wiemy, jak wiele to znaczy. Wiemy, że jesteśmy medium, do którego, jeżeli coś rzeczywiście się dzieje, to wszyscy idą i oglądają. I mamy poczucie tej powagi. I tego nie ma w AI. Tego nie ma w jakichś tam platformach, które agregują, bo one tego nie sprawdzają. My to sprawdzamy.

OGLĄDAJ: TVN24 HD
pc

TVN24 HD
NA ŻYWO

pc
Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji
Zobacz także: