Przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną do 22 czerwca 2023 roku przepłynęło blisko tysiąc jednostek. Tak wynika z informacji przekazanych przez Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy został otwarty we wrześniu ubiegłego roku.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że od 18 września ubiegłego roku do 22 czerwca br. przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek.
Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej
Urząd Morski w Gdyni przypomina o zasadach bezpiecznej przeprawy. Jak wyjaśniła Kierzkowska, zgodnie z przepisami portowymi, chęć przejścia przez śluzę trzeba zgłosić z 2-godzinnym wyprzedzeniem do Służby Dyżurnej Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF lub telefonicznie na numer 58 347 39 72.
Następnie, na podejściu do główek portu, zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego, należy zgłosić się na kanale 68 UKF (nie telefonicznie), aby uzyskać bieżące instrukcje od Służby Dyżurnej dotyczące samego śluzowania. Dlatego też wymagane jest posiadanie na każdej jednostce radiotelefonu UKF z kanałem 68 - dodała rzeczniczka.
Kierzkowska wyjaśniła, że dla skuterów wodnych czy kajaków wymagane jest uzyskanie jednorazowej zgody Kapitana Portu na wejście do portu i śluzowanie, w której będą określone warunki, jakie musi spełnić jednostka. Należy wcześniej wystąpić o taką zgodę, wysyłając prośbę na adres: kpns@umgdy.gov.pl.
Urząd Morski w Gdyni przypomniał, że w ciągu całego tygodnia, codziennie są cztery śluzowania:
- z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: 8.30-10.30 (jednostki wpływają do śluzy 8.30-9.30),
- z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: 11.00-13.00 (jednostki wpływają do śluzy 11.00-12.00),
- z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: 13.30-15.30 (jednostki wpływają do śluzy 13.30-14.30),
- z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: 16.00-18.00 (jednostki wpływają do śluzy 16.00-17.00).
Prace trwają
Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. We wrześniu 2022 roku nastąpiło otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, po zakończeniu pierwszego etapu projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
Drugi etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego, o długości około 10,4 km, na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. Prace w ramach drugiego etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 roku. Most obrotowy ma zostać otwarty w najbliższych dniach.
W ramach trzeciego etapu realizowana jest budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, na długości około 8,2 km.
Całkowita długość planowanej drogi wodnej to niemal 23 km. Po zakończeniu całości prac kanał żeglugowy ma pozwolić przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów. Koszt inwestycji był szacowany na 2 mld złotych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Materiały prasowe NDI/BESIX