Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zainaugurowa艂 we wtorek w Lubiczu ko艂o Torunia funkcjonowanie automatycznego systemu p艂atno艣ci AmberGo za przejazd p贸艂nocnym odcinkiem autostrady A1 z Torunia do Gda艅ska. Do tego celu wykorzystywana jest specjalna aplikacja, ale nadal mo偶na te偶 p艂aci膰 w tradycyjny spos贸b.
- Nasza dobra wsp贸艂praca, trwaj膮ca od roku w sprawie wprowadzenia innowacyjnego systemu poboru op艂at, zmniejszy albo wyeliminuje zatory na punktach poboru autostrady A1. Ta dobra wsp贸艂praca z firm膮 GTC, z jej zarz膮dem przynios艂a efekty. W ubieg艂ym roku z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury podj臋li艣my wsp贸艂prac臋 z firm膮 GTC, podpisali艣my z firm膮 GTC aneks do umowy koncesyjnej, kt贸rego celem by艂 pilota偶 poboru op艂at systemu videtollingu (us艂uga polega na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojazd贸w - red.) - powiedzia艂 Adamczyk.
Minister infrastruktury podkre艣li艂, 偶e kierowca doje偶d偶aj膮cy do punktu poboru op艂at b臋dzie m贸g艂 skorzysta膰 z aplikacji, kt贸r膮 mo偶na pobra膰 z ze strony internetowej koncesjonariusza autostrady - firmy GTC.
Jak to dzia艂a?
Aby skorzysta膰 z uproszczonej p艂atno艣ci za przejazd, wystarczy pobra膰 na telefon aplikacj臋 Autopay i podczas rejestracji poda膰 mark臋 i numer rejestracyjny samochodu oraz powi膮za膰 konto z kart膮 p艂atnicz膮. Podczas przejazdu przez bramki wjazdowe system zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu, kolor sygnalizacji 艣wietlnej zmieni si臋 z czerwonego na zielony i automatycznie podniesie si臋 szlaban. Op艂ata za przejazd zostanie pobrana z karty p艂atniczej. Podczas przejazdu przez bramki aplikacja nie musi by膰 aktywna (w艂膮czona). Dla komfortu i bezpiecze艅stwa kierowc贸w zastosowano odpowiednie oznakowanie dla wszystkich bramek. Dodatkowo na ka偶dym z plac贸w poboru op艂at b臋dzie uruchomiona bramka wy艂膮cznie dla u偶ytkownik贸w AmberGO, na kt贸rej nie b臋dzie mo偶liwo艣ci zap艂acenia za przejazd metod膮 tradycyjn膮 (got贸wka/karta). Pilota偶 nowego rozwi膮zania zosta艂 uruchomiony w ubieg艂oroczne wakacje. Mogli z niego skorzysta膰 kierowcy pojazd贸w osobowych do 3,5 t, z polskimi numerami rejestracyjnymi, podr贸偶uj膮cy najd艂u偶szym odcinkiem autostrady A1 od Rusocina do Nowej Wsi w obu kierunkach.
Trzy razy wi臋cej aut
Przepustowo艣膰 bramek dzi臋ki automatycznej metodzie p艂atno艣ci mo偶e by膰 nawet trzykrotnie wi臋ksza od tej w systemie tradycyjnym. - Efektem tego b臋dzie, 偶e trzykrotnie wi臋cej samochod贸w przejedzie przez punkt poboru op艂at. Dot膮d by艂o to 200 samochod贸w na godzin臋, a za przyczyn膮 videotollingu - 600 samochod贸w na godzin臋. Chcemy, aby ruch na autostradzie, zw艂aszcza wzmo偶ony ruch weekendowy, nie powodowa艂 zator贸w, nie powodowa艂 utrudnie艅, nie burzy艂 przyjemnie rozpocz臋tej podr贸偶y na urlop nad morze albo nie burzy艂 mi艂ych wra偶e艅 z urlopu z powodu czekania w wielogodzinnych kolejkach - m贸wi艂 Adamczyk.
Nad bramkami zosta艂y umieszczone oznaczenia informuj膮ce, na kt贸rych z nich mo偶na p艂aci膰 przy wykorzystaniu aplikacji AmberGO. Na ka偶dym punkcie poboru op艂at jest jedna bramka przeznaczona wy艂膮cznie dla systemu AmberGo.
P贸艂nocny odcinek autostrady A1 (AmberOne) od Torunia (Czerniewice) do Gda艅ska (Rusocin) liczy 152 km.
Plany na przysz艂o艣膰
Minister wyrazi艂 nadziej臋, 偶e ten system zostanie w przysz艂ym roku wprowadzony na punktach poboru op艂at odcink贸w autostrad zarz膮dzanych przez pa艅stwo, na punktach poboru op艂at na A4 i A2.
- Za kilka - kilkana艣cie dni, mam nadziej臋, b臋dziemy mogli poinformowa膰 o videototllingu na innych z koncesjonowanych odcink贸w autostrad. Ju偶 za par臋 dni - mam nadziej臋 - do zobaczenia na po艂udniu naszego kraju, my艣l臋, 偶e wystarczaj膮c du偶o powiedzia艂em je艣li chodzi o lokalizacj臋 - doda艂.
- Pragn臋 r贸wnie偶 poinformowa膰, 偶e w zwi膮zku z przewidywan膮 mo偶liwo艣ci膮 wyst膮pienia zator贸w na punktach poboru op艂at mimo systemu videotollingu, od pi膮tku do niedzieli utrzymujemy zasad臋 podnoszenia zap贸r na punktach poboru op艂at, je偶eli czas oczekiwania na p艂atno艣膰 wynosi d艂u偶ej ani偶eli 25 minut. Od pi膮tku od godziny 16 do niedzieli do godziny 22 b臋dzie obowi膮zywa艂a ta zasada. To, co kiedy艣 postulowa艂 pan premier Mateusz Morawiecki, m贸wi膮c o tym, 偶e musimy wprowadzi膰 na polskich autostradach system, kt贸ry umo偶liwi kierowcom bezproblemowe pokonanie punkt贸w poboru op艂at, to wprowadzamy w 偶ycie - wskaza艂 minister.
Adamczyk zaprzeczy艂, jakoby na r贸偶nych odcinkach dr贸g mia艂 obowi膮zywa膰 inny system poboru op艂at. - Pragniemy, aby na ka偶dym z odcink贸w autostrad - mam nadziej臋 na wsp贸艂prac臋 z koncesjonariuszami na A2 - b臋dzie docelowo system videotollingu. Na pewno b臋dzie on na odcinkach zarz膮dzanych przez pa艅stwo - m贸wi艂.
Autor: tol / 殴r贸d艂o: PAP