Abonenci operatorów telekomunikacyjnych zyskają od poniedziałku nowe uprawnienia. Nowe przepisy wprowadzają między innymi możliwość rozwiązania umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Kolejną zmianą jest wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych dla telekomów.
Nowe przepisy znalazły się w tzw. tarczy 3.0, czyli ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, którą uchwalono wiosną. Ustawa ta obok zmiany zasady wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i anulowania aukcji 5G, wprowadziła także przepisy korzystne dla konsumentów w relacji z operatorami telekomunikacyjnymi.
Zmiany dla konsumentów
Jak podał resort cyfryzacji, który był ich autorem, przepisy te stanowią pierwszy etap wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Jako jedną z ważniejszych zmian resort wymienił umożliwienie abonentom rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w formie elektronicznej. Od poniedziałku rozwiązanie umowy z operatorem będzie możliwe zdalnie (np. mailem) bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów i ich nadawania listem poleconym czy też złożenia ich w punkcie sprzedaży operatora.
Kolejną zmianą na rzecz konsumentów jest wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych dla operatorów.
Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta. Dodatkowo przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Zdaniem resortu kolejna ważna dla abonentów zmiana to wprowadzenie obowiązku przekazywania im przez operatora (co najmniej raz w roku) informacji o najkorzystniejszych oferowanych pakietach taryfowych. "Takie działanie zapewnia przejrzystość, daje możliwość porównywania ofert i wyboru takiej, która najlepiej odpowiada aktualnym potrzebom/oczekiwaniom oraz możliwościom finansowym klientów" - oceniło MC.
Monitorowanie wykorzystania usług
Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie narzędzia monitorowania wykorzystania usług. Ma to umożliwić kontrolę abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli, jak wysokiego rachunku się spodziewać.
Ponadto abonent w przypadku zmiany dostawcy internetu zyskuje uprawnienie do zachowania ciągłości usługi. Wyjątkiem będą sytuacje, w których jest to technicznie niemożliwe. Według resortu w praktyce będzie to działało tak jak ma to miejsce w przypadku np. przeniesienia numeru do innej sieci. Dodatkowo, jeśli przy zmianie operatora/dostawcy internetu abonent nie będzie miał zagwarantowanej ciągłości usługi powyżej jednego dnia roboczego, będzie mógł ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za każdy dzień zwłoki.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock