Co najmniej 10 minut zaoszczędzą kierowcy jadący z Lublina do Radomia. Do użytku oddano blisko 12-kilometrowy łącznik od węzła Kurów Zachód na S17 do mostu na Wiśle w Puławach.
Tym samym połączono funkcjonującą od lipca 2008 roku pierwszą część obwodnicy Puław z oddaną do użytku w 2013 roku drogą ekspresową S17.
W oddaniu drogi do ruchu wzięli udział: premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Jacek Gryga. Szef polskiego rządu zapowiedział, że "region Polski Wschodniej będzie jednym z kluczowych regionów, gdzie będą lokowane inwestycje infrastrukturalne".
Kilkanaście kilometrów dróg
W ramach budowy dojazdu od węzła Kurów Zachód do mostu w Puławach zbudowano od podstaw odcinek nowej dwujezdniowej trasy o długości około 10,5 km oraz dobudowano drugą jezdnię do istniejącej (na odcinku około 1,4 kilometra) wraz z wiaduktem nad linią kolejową.
Powstały między innymi węzły Puławy Azoty, Puławy Wschód i Końskowola, cztery wiadukty drogowe, trzy mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego.
Wykonawcą było konsorcjum firm: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Zwoleń.
Unijne wsparcie
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace budowlane kosztowały około 233 mln zł, a wartość całego projektu wyniosła około 309 mln zł (roboty budowlane plus opracowanie dokumentacji, odszkodowania za nieruchomości, prace archeologiczne, nadzór nad budową). Realizacja inwestycji była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu to około 2,2 mld zł, w tym wkład unijny wynosi prawie 1,2 mld zł. Projekt S17 obejmuje budowę 70,49 km dróg ekspresowych.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA | Krzysztof Nalewajko