Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL) - poinformował we wtorek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
- Projekt uchwały ws. budowy Centralnego Portu Lotniczego został uzgodniony z Ministerstwem Rozwoju. Czekamy teraz na polityczny sygnał, kiedy może zająć się nim Rada Ministrów - powiedział Szmit.
Zadania dla resortów
Dodał, że projekt m.in. określa kompetencje poszczególnych resortów odnośnie inwestycji. - Decyzja kierunkowa co do budowy tego lotniska została podjęta. Pracujemy już nad tym. Trzeba pamiętać, że to jest przedsięwzięcie na wiele lat - powiedział Szmit. W połowie marca Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o przygotowaniu kierunkowej uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego, w celu przedłożenia jej Radzie Ministrów. Jak mówił w ubiegłym tygodniu Szmit, koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 mld zł. Zastrzegł jednocześnie, że koszty będą zależały m.in. od lokalizacji i jeszcze za wcześnie, by szczegółowo mówić o finansowaniu inwestycji. W ocenie Szmita nowe lotnisko może stać się jednym z wiodących portów w Europie Środkowej. Jak dodał, takie szanse są i wynikają one z położenia geograficznego Polski.
Coraz ciaśniej w Warszawie
Jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, zaczyna być bliski wyczerpaniu swojej przepustowości. Warszawski port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów. Jak twierdzą niektórzy eksperci, przepustowość Lotniska Chopina jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie. Lotnisko szacuje, że w tym roku może obsłużyć ok. 14 mln podróżnych. Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki wskazywał niedawno, że "analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym". Według Morawieckiego CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym". Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z niewielkim ich udziałem, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny. W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, a rok później 34 mln osób. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.
Autor: tol/gry / Źródło: PAP