Według badania IBRiS, z powodu rosnących kosztów życia około 40 procent Polaków rezygnuje z uczestnictwa w wiosennych weselach, a niemal co trzeci odmawia zaproszenia na komunię lub chrzest. Goście najczęściej planują przeznaczyć od 401 do 750 złotych na prezent dla młodej pary.
Z powodów finansowych udziału w uroczystościach, takich jak wesela, nie zamierza brać 40 proc. badanych; 32 proc. rezygnuje z komunii, a z chrzcin - 29 proc. Z wesela rezygnują najczęściej osoby w wieku 30-39 lat (46 proc.) oraz 50-59 lat (44 proc.), mieszkańcy średnich miast (44 proc.) oraz wsi (42 proc.).
Ile Polacy wydadzą na wesele?
Polaków zapytano też o to, jaki budżet planują na prezenty. W przypadku wesel, największy odsetek, czyli 28 proc. deklaruje kwotę od 401 do 750 zł, a 24 proc. - od 201 do 400 zł; 13 proc. planuje na ten cel wydać 751-1000 zł, 8 proc. między 1001 zł a 1500 zł, a od 1501 do 2000 zł - 4 proc.
- Uczestnictwo w uroczystościach rodzinnych to ważna sprawa dla Polaków, jednak jak pokazuje badanie, istnieje spora grupa osób, które ze względu nie niewystarczające finanse rezygnują z udziału - zaznaczył cytowany w informacji Marek Lewandowski z Santander Consumer Banku. Na prezenty z okazji komunii i chrzcin najwięcej osób (18 proc.) chce wydać między 401 a 500 zł. Kolejno badani wskazywali kwoty od 201 do 300 zł (16 proc.), 301 do 400 zł oraz 101 do 200 zł (po 14 proc.). Między 501 a 600 zł planuje przeznaczyć 7 proc., a kwotę do 100 zł - 6 proc., od 601 do 700 zł - 3 proc. Powyżej tysiąca złotych wydać chce 1 proc. respondentów. Lewandowski zwrócił uwagę, że wysokość planowanych wydatków różni się w zależności od miejsca zamieszkania i wieku. - Najpopularniejsza kwota 401-750 zł najczęściej była wskazywana przez najmłodszych w wieku 18-29 lat (31 proc.) oraz najstarszych w wieku 60+ lat (30 proc.) - zauważył. Dodał, że wyższy przedział, od 751 do 1000 zł, najczęściej wskazywały osoby w wieku 40-49 lat (18 proc.) i mieszkańcy dużych miast (19 proc.).
O badaniu
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-10 kwietnia 2025 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock