Przedstawione zapisy mają stanowić podstawę dla lokalnych władz, które rozważają w przyszłości popularyzację technologii autonomicznych samochodów. W pracach nad nowym prawem bierze udział kalifornijski departament ds. pojazdów motorowych (DMV). Do rozmów zaproszeni są też przedstawiciele branży motoryzacyjnej i informatycznej. Zdaniem agencji Associated Press proponowane zapisy mogą rodzić sprzeciw biznesu, który prawdopodobnie odrzuci część z nich jako za bardzo restrykcyjne.
Wyścig
AP przypomina, że co najmniej tuzin firm pracuje nad technologią autonomicznej jazdy. Niektóre z nich sugerują, że gotowe modele pojawią się na rynku w przeciągu kilku lat. Jednym z takich koncernów jest Google, który testuje swoje pojazdy właśnie na drogach Kalifornii. Ich samochód nie ma ani kierownicy, ani pedałów gazu i hamulca.AP podkreśla, że Kalifornia jest największym wewnętrznym rynkiem motoryzacyjnym Stanów Zjednoczonych. Wprowadzone tam przepisy będą dla reszty kraju wyznacznikiem, szczególnie, że w USA obowiązuje prawo precedensowe.Proponowane przez władze Kalifornii zapisy zakładają wprowadzenie tymczasowych pozwoleń na okres trzech lat, które umożliwiałyby wprowadzenie takich samochodów na rynek. Na ten czas klienci braliby te pojazdy w leasing; producent miałby obowiązek stałego raportowania władzom na temat bezpieczeństwa tych samochodów i ich pasażerów. Przed otrzymaniem licencji producent musiałby przeprowadzić testy bezpieczeństwa, których wyniki byłby potwierdzany przez niezależne agencje. Zanim klienci otrzymaliby samochód w leasing musieliby przechodzić specjalne szkolenia, a następnie otrzymać odpowiednie uprawnienie."W związku z potencjalnym ryzykiem wynikającym z wprowadzenia tej nowej technologii DMV (departament ds. pojazdów motorowych) wierzy, że producenci powinni zyskać większe doświadczenie w testowaniu tych samochodów na drogach publicznych, zanim zostanie ona udostępniona masowym odbiorcom" - napisało DMV w oświadczeniu.Pierwotnie DMV miało opublikować założenia nowego prawa na początku 2015 roku. Jednak w związku ze złożonością problemu prace uległy opóźnieniu. Jedną z wielu kwestii do rozwiązania jest np. zabezpieczenie samochodów autonomicznych przed atakami hakerów, a także zapewnienie ochrony danym osobowym ich właścicieli. DMV zapewnia, że nowe prawo powstaje z myślą o bezpieczeństwie publicznym.Pozwolenie na testy samochodów autonomicznych w Kalifornii ma 11 firm.
Autor: gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock