PESA Bydgoszcz S.A. i Polski Fundusz Rozwoju S.A. podpisały umowę o wspólnej inwestycji 200 mln zł w spółkę wynajmującą lokomotywy produkowane przez bydgoską firmę. Do 2020 r. spółka ma dysponować kilkunastoma lokomotywami serii Gama.
Umowę zawarto w poniedziałek w siedzibie PESA Bydgoszcz S.A. Obok przedstawicieli bydgoskiej spółki podpisali się pod nią przedstawiciele zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. Funduszu Inwestycji Infrastrukturalnych (Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych - „FIIK”).
Nowa spółka
Umowa przewiduje powołanie spółki z o.o. o nazwie Rail Capital Partners, w której PESA i FIIK obejmą odpowiednio 51 proc. i 49 proc. udziałów. Partnerzy zobowiązali się zasilić spółkę w latach 2016–2020 kapitałem w wysokości 200 mln zł. Jak poinformował PFR w specjalnym komunikacie, fundusze te mają posłużyć do budowy lokomotyw przeznaczonych na wynajem. Przyjęty biznesplan zakłada, że spółka RCP do 2020 r. ma dysponować flotą co najmniej kilkunastu lokomotyw serii Gama.
Średni wiek lokomotywy to 40 lat
Cytowany w komunikacie dyrektor inwestycyjny PFR Marcin Piasecki, zaznaczył, że „średni wiek lokomotyw poruszających się po polskich torach to 40 lat”.
- Powodem odkładania przez przewoźników decyzji o odnowieniu taboru jest ryzyko związane z krótkoterminowym charakterem kontraktów przewozowych. Elastyczność oferty RCP, dzięki zaadaptowaniu do warunków polskich modelu sprawdzonego na wielu rozwiniętych rynkach, redukuje to ryzyko – wyjaśnił. Także prezes PESA Tomasz Zaboklicki w przytoczonej w komunikacie wypowiedzi podkreślił, że „na niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów – zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie”.
- Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez RCP – dodał.
Finansowanie nowego taboru
Z kolei prezes PFR Paweł Borys podkreślił, że „celem Polskiego Funduszu Rozwoju jest wsparcie wzrostu polskich przedsiębiorstw, podnosząc ich konkurencyjność na rynku lokalnym i międzynarodowym”.
- Finansowanie nowego taboru kolejowego jest świetną okazją do rozwoju innowacyjnej polskiej firmy i całego rynku przewozów. Liczymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu PESA będzie mogła rozwinąć produkcję, a krajowi przewoźnicy unowocześnić tabor – dodał. Początkowo RCP ma oferować przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego lokomotywy elektryczne Gama Marathon, które są wyposażone w dodatkowy agregat spalinowy (pozwala to na dojazd w miejsca, w których nie ma dostępu do trakcji elektrycznej). W późniejszym czasie spółka ma rozszerzyć swoją ofertę o lokomotywy spalinowe i wielosystemowe lokomotywy elektryczne.
Czym jest Polski Fundusz Rozwoju?
Polski Fundusz Rozwoju S.A. został utworzony w kwietniu br. na bazie spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe. Zgodnie z przyjętym przez rząd Planem Odpowiedzialnego Rozwoju grupa Polskiego Funduszu Rozwoju ma integrować spójne zarządzanie takimi instytucjami, jak: KUKE S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Fundusz ma także wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa, finansować i promować innowacje, projekty infrastrukturalne, rozwój eksportu oraz inwestycji zagranicznych. PFR ma być „sprawnym narzędziem realizacji polityki rozwoju, zwiększenia potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski”.
PESA projektuje i buduje
Bydgoska PESA jest projektantem (firma zatrudnia około 250 inżynierów) i producentem różnego typu pojazdów szynowych. Lokomotywy serii Gama – w zależności od typu, mogą rozwijać prędkość od 140 do 200 km/h. Gama Marathon to pierwsze z wyprodukowanych przez PESA lokomotyw ze spalinowym systemem dojazdowym. Lokomotywy tego typu były eksploatowane m.in. przez Lotos Kolej czy PKP Intercity.
PESA zdobyła już wiele wyróżnień:
Autor: ag/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity