Lotos i PGNiG dostarczyły 120 tys. litrów gazu LNG jako paliwa żeglugowego do budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV Platform Siem Harmony. Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki - poinformowały w poniedziałek spółki.
"Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG" - poinformował Lotos. Jak powiedział, cytowany w komunikacie, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, powstaje coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych.
Wymogi do spełnienia
Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem.
Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.
Ważna współpraca
Zdaniem wiceprezesa Lotosu Przemysława Marchlewicza technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, jest technologią przyszłości. - Cieszę się, że Grupa Lotos wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska - wskazał. LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.
Kaczyński: Orlen i Lotos powinny uczestniczyć w polityce gospodarczej
Autor: PMB/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: lotos.pl