Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary na Volkswagen Poznań oraz Solaris Bus & Coach w łącznej wysokości prawie 8 milionów złotych za tworzenie zatorów płatniczych - poinformował urząd. W komunikacie dodano, że w 2023 roku urząd wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców, którzy nie płacą na czas kontrahentom. Skontaktowaliśmy się z ukaranymi firmami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałek, że prezes UOKiK nałożył kary pieniężne na dwie spółki generujące zatory płatnicze. Ukarano Volkswagen Poznań – producenta samochodów dostawczych oraz Solaris Bus & Coach – producenta autobusów. Kara dla Volkswagen Poznań wyniosła ponad 4,7 mln zł. W toku postępowania ustalono, że tylko w ciągu trzech badanych miesięcy przedsiębiorca opóźniał się ze spłatą faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów. Druga kara w wysokości ponad 3 mln zł została nałożona na spółkę Solaris Bus & Coach, która w okresie od lipca do września 2020 r. zapłaciła po terminie ponad 32 tys. faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów.
Zaległości z powodu pandemii?
"Potwierdzam, że dniu 27.12.2023 nasi pełnomocnicy otrzymali decyzję Prezesa UOKiK dotyczącą prowadzonego od 2020 postępowania w sprawie zatorów płatniczych. Decyzją UOKiK nałożono na naszą firmę dotkliwą karę w wysokości ponad 3 mln złotych. Na obecnym etapie trudno jeszcze mówić o ewentualnym odwołaniu od tej decyzji. Na razie analizowane jest jej obszerne uzasadnienie" - napisał Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach w odpowiedzi na nasze pytanie.
Przedstawiciel Solarisa poinformował nas, że "na tym etapie mogę jedynie wspomnieć, że główne zarzuty urzędu dotyczą opóźnień regulowania płatności głównie wobec zagranicznych kontrahentów oraz przypadków, gdzie ustalono niezwykle krótkie terminy zapłaty".
"Dotyczy przede wszystkim okresu pandemii, w którym to nasza firma, jak większość przedsiębiorstw z branży przemysłu motoryzacyjnego w całej Europie, borykała się z trudną sytuacją związaną między innymi z tzw. lockdownami, zamykaniem granic, trudnościami w łańcuchach dostaw zarówno komponentów, jak i gotowych towarów do odbiorców końcowych" - zaznaczył Figaszewski.
Z kolei przedstawicielka Volkswagen Poznań w przesłanym nam komunikacie napisała, że firma na obecnym etapie postępowanie nie chce szczegółowo się do niego odnosić.
"Volkswagen Poznań od 30 lat jest wiarygodnym partnerem dla swoich kontrahentów i partnerów biznesowych. Podstawą decyzji jest zakres faktur, który stanowi jednocyfrowy przedział procentowy naszych całkowitych transakcji z kontrahentami i zawiera między innymi transakcje związane z reklamacjami i korektami faktur. Stąd bardzo prosimy o zrozumienie, ale na obecnym etapie nie będziemy odnosili się szczegółowo do tego postępowania" - brzmi pełny komentarz firmy.
Czym są zatory płatnicze?
Jak zaznaczono w komunikacie, to kolejni przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej - zarówno w produkcji, jak i w handlu - którzy zostali ukarani za generowanie zatorów płatniczych. - Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Dodano, że w 2023 r. prezes urzędu wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców nie płacących na czas swoim kontrahentom i nałożył na nich ponad 40 mln zł kar finansowych.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Konektus Photo / Shutterstock.com