Ceny połączeń komórkowych. Ważna zmiana od stycznia

Wraz z końcem roku kończy się okres przejściowy w relacjach Unii Europejskiej ze Zjednoczonym Królestwem. Oznaczać to może zmiany dla klientów telefonii komórkowej. Sytuację rynkową monitoruje Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - poinformowano w komunikacie.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Z końcem okresu przejściowego, czyli po 31 grudnia 2020 roku, Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim z punktu widzenia unijnych przepisów dotyczących roamingu wewnątrz Wspólnoty.

Tym samym od początku 2021 roku nie mają zastosowania ograniczenia dotyczące wysokości dodatkowych opłat za usługi w roamingu regulowanym. Nie będzie już obowiązywała zasada "Roam like at Home", czyli świadczenie usług bez pobierania dodatkowych opłat oprócz ceny krajowej.

"Zmiany te mogą wpływać na prawa i obowiązki abonentów – zarówno obecnych, jak i tych zawierających umowy po 1 stycznia 2021 r. Dlatego też, w ocenie Prezesa UKE, niezwykle istotne jest, aby dostawcy usług roamingu działający w Polsce w sposób rzetelny i transparentny realizowali obowiązki mające na celu ochronę użytkowników końcowych" - podkreślono.

"Mając na uwadze prawidłową realizację tych obowiązków, Prezes UKE monitoruje sytuację rynkową i analizuje działania podjęte przez poszczególnych dostawców w celu dokonania ich oceny pod kątem stwierdzenia ewentualnych naruszeń przepisów prawa krajowego oraz rozporządzeń unijnych" - dodano.

Zmiana warunków umów

Urząd podkreślił, że "sam fakt wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE, czy też zakończenia okresu przejściowego, nie powoduje konieczności modyfikacji ceny usług świadczonych w roamingu w Zjednoczonym Królestwie, ustalonych w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej przed dniem wystąpienia". 

Jednocześnie UKE wyjaśnił, że zmiana określonej w umowie ceny świadczenia usług w roamingu w Zjednoczonym Królestwie, może nastąpić wyłącznie poprzez przekazanie informacji o zmianie w postaci odpowiadającej formie, w jakiej zawarta została umowa - w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, a także z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem zmian w życie.

Urząd zaznaczył, że wraz z przekazaniem propozycji zmiany warunków umowy abonent powinien być informowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmiany warunków umowy lub podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego.

Ponadto urząd wskazał w komunikacie, że dostawcy usług w roamingu mają obowiązek w przypadku usług świadczonych w państwach trzecich, do realizacji obowiązków poinformowania swoich klientów o wysokości opłat roamingowych, które będą w dalszym ciągu obowiązywały dostawców w przypadku korzystania z usług w Zjednoczonym Królestwie po zakończeniu okresu przejściowego.

Dalsze działania

Zapowiedziano, że od początku stycznia prezes UKE będzie realizował swoje uprawnienia wynikające z Prawa telekomunikacyjnego, mając na celu ochronę abonentów.

"Prowadzona będzie dogłębna analiza spełniania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa przez świadczących usługi operatorów mobilnych, przy pomocy środków i narzędzi leżących w gestii Prezesa UKE" - wyjaśniono.

Zobacz także: