Ukraina wzoruje się na Polsce. Chce zbudować pływający terminal LNG

Po wyborach parlamentarnych na Ukrainie prawdopodobnie zapadnie decyzja o budowie terminala LNG
Po wyborach parlamentarnych na Ukrainie prawdopodobnie zapadnie decyzja o budowie terminala LNG
Źródło: Gazprom
Ukraiński rząd po wyborach parlamentarnych w październiku powinien szybko podjąć decyzję polityczną ws. budowy pływającego terminala LNG w pobliżu Odessy - powiedział Serhij Jewtuszenko, prezes Agencji Inwestycji i Projektów Narodowych Ukrainy.

Zaznaczył, że od tego będzie zależeć uniezależnienie Ukrainy od dostaw gazu z Rosji. Od czerwca Gazprom nie dostarcza błękitnego paliwa na Ukrainę tłumacząc to niezapłaconymi rachunkami za surowiec. Jak podkreślił Jewtuszenko, projekt budowy terminala w pobliżu Odessy wymaga jeszcze negocjacji z Turcją.- Statki z gazem będą przekraczały cieśniny tureckie, a turecki rząd wyraża wobec tego obawy z uwagi na kwestie środowiskowe. Projekt jest z tego powodu bardziej skomplikowany niż projekt budowy terminala w Świnoujściu - powiedział podczas Baltic Business Forum. Dodał, że powstający w Świnoujściu terminal jest dla Ukrainy wzorem, jak budować bezpieczeństwo energetyczne państwa.

Terminal LNG w Świnoujściu wzorem

- Ukraiński rząd nie powinien jednak tracić czasu na podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej. Obecnie jesteśmy blisko porozumienia ws. jego realizacji. Spodziewam się, że ostateczna decyzja polityczna w tej sprawie zostanie podjęta przez nowy rząd po wyborach parlamentarnych, które odbędą się w 26 października tego roku - zaznaczył. Podkreślił, że na Ukrainie jest polityczny konsensus co do tego, że inwestycja powinna być zrealizowana.Przypomniał, że ukraiński projekt będzie polegał na dzierżawie pływającego terminala (tzw. FSRU), podobnie jak w litewskiej Kłajpedzie. - To pozwala osiągnąć niskie koszty inwestycyjne. Chcemy wydzierżawić terminal na 5-10 lat, więc nie zainwestujemy dużych pieniędzy - powiedział. i Dodał, że projekt może być realizowany przy współudziale inwestorów prywatnych, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zdolności przeładunkowe terminala będą na poziomie 5 mld metrów sześc. rocznie.

Statki z gazem

Jak dodał, jeśli terminal będzie działał, a statki z gazem będą bez przeszkód przekraczały cieśniny tureckie, Ukraina może podjąć decyzje o budowie terminala na stałym lądzie, podobnie jak to zrobiła Polska.- Jesteśmy dużym konsumentem gazu. Zużywamy rocznie ponad 50 mld metrów sześc. gazu, a 5 mld metrów sześc. to nie za wiele. Moglibyśmy wybudować terminal na stałym lądzie o przepustowości 10 mld metrów sześciennych - powiedział. Wyjaśnił, że będzie to jednak zależało m.in od zapotrzebowanie Ukrainy na gaz za kilka lat. Jego zdaniem według wstępnych szacunków taki terminal kosztowałby ponad 800 mln euro.

Autor: pp / Źródło: PAP

Zobacz także: