Denerwujące, ruchome okienka z reklamami? Nie dające się zamknąć, "umykające" ikonki krzyżyka, reklamy uciekające sprzed kursora? Teraz walkę z nimi zaczyna Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK ustalił że niektóre reklamy typu pop-up, czyli "wyskakujące" na ekranie monitora okienka z treściami promocyjnymi, mogą ingerować w sferę prywatności użytkowników sieci.
Urząd wyjaśnia komunikacie, że zgodnie z prawem w Polsce reklama typu pop-up nie jest zakazana. "Jednak niektóre jej formy – w szczególności okienka internetowe pozbawione funkcji natychmiastowego wygaszenia lub zaprojektowane specjalnie w celu obchodzenia blokad stosowanych w programach antywirusowych posiadających opcję blokady – mogą stanowić istotną ingerencję w sferę prywatności użytkowników sieci. Tego obowiązujące przepisy zakazują" - podał Urząd.
Przedstawiciele UOKiK oraz resortu infrastruktury w ramach wspólnej akcji przeszukali pod kątem "wyskakujących" okienek blisko 200 stron internetowych. Wątpliwości wzbudziły metody stosowane przez internetowych reklamodawców. Takie okienka są często trudne do zignorowania lub zamknięcia.
Bez względu na blokady
Wśród zakwestionowanych reklam znalazły się m.in. takie, w których pole zamykającego je krzyżyka jest nieaktywne bądź ucieka przed kursorem. Chodzi również o reklamy, które nie mają w ogóle pola zamknięcia lub pojawia się ono dopiero po kilkunastu sekundach.
- Wszystkie przeglądarki, za pośrednictwem których prowadzono kontrolę, były wyposażone w blokadę okienek wyskakujących. Mimo to reklamy uruchamiały się bez problemu - zaznaczył Urząd.
Międzynarodowe dni przeszukiwania internetu
Współpraca Urzędu i Ministerstwa Infrastruktury realizowana jest w ramach Międzynarodowych Dni Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep Day). UOKiK bierze w nich udział od 2002 r.
Do tej pory, pod kątem niezgodnej z prawem i wprowadzającej w błąd reklamy, sprawdzono witryny usług telefonii komórkowej skierowanej do dzieci i młodzieży, stron oferujących "szybki zysk", artykuły paramedyczne oraz usługi turystyczne.
UOKiK skierował do przedsiębiorców pisma wzywające do zmiany zawartości stron w taki sposób, aby były one zgodne z prawem.
"O prawa słabszych uczestników rynku"
Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network), w ramach której realizowany jest Internet Sweep Day, powstała w 1992 r. w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk marketingowych o wymiarze międzynarodowym. Głównym jej celem jest wzmacnianie i poprawa egzekucji przepisów chroniących prawa słabszych uczestników rynku.
UOKiK analizuje wyniki prowadzonej akcji i na podstawie zgromadzonych informacji może wszcząć postępowania wyjaśniające. Na zleceniodawców może np. nałożyć karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.
Źródło: TVN CNBC, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES