W nocy ze środy na czwartek Google ma zaprezentować swoją mową usługę - Google Music. Jej testy trwają już od maja, ale wszystkie funkcjonalności zostaną udostępnione dopiero teraz. GM ma być konkurencją dla największego obecnie e-sklepu z muzyką - iTunes Apple'a.
Wersja testowa Google Music pozwala na przesłanie całej naszej kolekcji piosenek na serwer Google, do tzw. chmury. Dzięki temu możemy ich słuchać, katalogować i tworzyć listy odtwarzania na dowolnym urządzeniu podłączonym do sieci - komputerze, smartfonie, czy tablecie z firmowanym przez Google'a systemem Android.
Piosenki są przesyłane z serwera Google'a na bieżąco do urządzeń na żądanie użytkownika przez internet. Aby zapobiec sytuacji w której nie można odtwarzać utworów z powodu braku łączności z siecią, użytkownik może wybrać pliki, które będą przechowywane także fizycznie w pamięci urządzenia. Oprócz tego ostatnio odgrywane utwory są automatycznie przechowywane w pamięci tymczasowej.
Dziś po godz. 23.00 w na konferencji w Los Angeles Google zaprezentuje kolejne funkcjonalności swojego serwisu. Wiadomo już, że najważniejszą z nich będzie e-sklep, w którym będziemy mogli kupować muzykę. Google zaoferuje w nim utwory z katalogów największych wytwórni. Z nieoficjalnych informacji wynika, że internetowy gigant podpisał już umowy z Sony, Vivendi, Universal Music Group i EMI. Do pełni szczęścia brakuje jedynie Warner Music Group. Utwory mają kosztować od 99 centów do 1,29 dol.
10 lat za późno?
Czy nowa usługa odniesie taki sam sukces, jak inne serwisy Google'a? Analitycy mają wątpliwości. Podkreślają, że wejście na muzyczny rynek internetowy jest spóźnione... o niemal 10 lat. W 2003 r. wystartował bowiem sklep z muzyką Apple'a - iTunes, który obecnie dominuje na rynku. Inni silni gracze to Amazon, który oferuje pliki mp3 już od 2007 r. (a ostatnio także postawił na muzykę w chmurze) czy zyskujący szybko na popularności Spotify, czyli serwis, który za niewielką miesięczną opłatę daje dostęp do muzyki w postaci streamingu. Oprócz tego w internecie są setki mniejszych sklepów i serwisów z muzyką, z którymi Google będzie musiał rywalizować.
Zdaniem ekspertów, jeśli koncern z Mountain View nie zaskoczy dziś czymś rynku, sukces Google Music będzie ograniczony. Z drugiej jednak strony ogromnym atutem Google'a jest jego zasięg - z jego wyszukiwarki korzysta zdecydowana większość internautów na całym świecie, a system Android na swoim smartfonie ma ponad połowa użytkowników tego typu telefonów.
Na razie nie wiadomo, czy i kiedy Google Music będzie dostępny dla Polaków. Z wersji testowej mogli korzystać jedynie Amerykanie. Na polską wersję iTunes musieliśmy czekać ponad osiem lat.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: google.com