PKP Intercity spodziewa się, że dzisiaj wieczorem może ruszyć system internetowej sprzedaży biletów na Pendolino. Prace nad usunięciem awarii są już na ukończeniu - dowiedziała się TVN24 Biznes i Świat. Obecnie bilety na Pendolino można kupić jedynie w kasach stacjonarnych.
Przewoźnik PKP Intercity kolejny dzień pracuje nad naprawą internetowego systemu sprzedaży. To oznacza, że bilety na przejazd pociągiem Pendolino można kupić tylko w kasach. Jednak dziś ma nastąpić przełom.
Dziś zadziała?
- PKP Intercity spodziewa się, że dzisiaj może ruszyć system internetowej sprzedaży biletów na Pendolino. Prace nad usunięciem awarii są już na ukończeniu - dowiedział się Dominik Cierpioł, reporter TVN24 Biznes i Świat.
Według informacji PKP Intercity od niedzieli w ten sposób pasażerowie kupili już ponad 2 tys. biletów na podróż po 14 grudnia. PKP zapewnia jednak, że wciąż jest dostępna pula najtańszych biletów po 49 zł. Spółka zwiększyła trzykrotnie liczbę najtańszych biletów na połączenia do stycznia.
W nocy z soboty na niedzielę PKP Intercity rozpoczęła sprzedaż biletów na Pendolino. Wbrew zapowiedziom bilety można kupić jedynie w kasach, co też nie odbywało się bez problemów. Z kolei na stronie internetowej wyświetlany był komunikat o przerwie technologicznej.
PKP przeprosiły wówczas pasażerów. Do odwołania obowiązuje również zakup biletów na pokładach pociągów bez konieczności uiszczania dodatkowych opłat oraz podróż na podstawie dokumentu ze zdjęciem w przypadku problemu z wydrukowaniem biletu.
W efekcie awarii prezes PKP SA Jakub Karnowski odwołał w poniedziałek ze stanowiska członka zarządu PKP Intercity Pawła Hordyńskiego.
Oprócz Horodyńskiego, który w zarządzie PKP Intercity odpowiadał za sprawy finansowe, pracę stracili także Piotr Butkiewicz, dyrektor wykonawczy ds. finansowych i wsparcia oraz Michał Rudek, dyrektor biura informatyki.
Mniej składów
Pendolino ma wyjechać na tory 14 grudnia. W piątek spółka PKP Intercity informowała, że zamiast 13 składów tego dnia na trasy wyruszy dziewięć składów Pendolino. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
Na trasie z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a na trasie z Warszawy do Katowic - o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie.
Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.
Najtańsze bilety kosztować będą 49 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wyniesie 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami będą te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztować będą 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.
Zakup strategiczny
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: MSZ / Źródło: TVN24 BiS